Omdat iedereen wel eens onzeker is

Het ombouwen van een blog en zeker deze, die ik nu bijna een jaar bijhoud, gaat gepaard met een beetje onzekerheid. Er zit zo’n stemmetje in mijn hoofd dat me elke keer allerlei nare dingen laat denken. Het is hetzelfde stemmetje dat je vertelt dat die ene puist de gehele symmetrie in je gezicht omverwerpt en dat je nu eruit ziet als een trol. De kans is klein dat een enkele puist je er lelijk uit laat zien, maar het stemmetje is groot en je gelooft jezelf sneller dan je in eerste instantie zou denken. In ieder geval ben ik veel bezig geweest met de layout. Ik heb ongeveer evenveel verstand van vormgeving als van de anatomie van mijn eigen lichaam en dat is verrassend (en schokkend) weinig. Maar ik weet waar het hart zit en de hersenen en als ik dat kan bepalen, valt er hopelijk veel op zijn plek. De vraag is alleen wat jij zou willen zien. Jij daar, achter je computer of laptop, je gezicht gehuld in wit licht van het beeldscherm en je hand waarschijnlijk op de muis. Ik wil niet weten wat je met je andere hand doet, dat zijn jouw zaken.
Wat ik dus eigenlijk van je vraag, is wat jij doet op deze blog. Kom je hier puur voor het lezen? Kom je voor plaatjes, voor het uiterlijk of uit gewoonte? Wie ben je eigenlijk, oh anonieme lezer? Ben je zo iemand die vrienden wordt op Facebook met mensen die je eigenlijk niet aardig vindt, maar van wie je wel wil weten wat ze doen met hun leven, omdat je hoopt dat dat allemaal niet zo voortvarend gaat? Sms je uit het niets naar mensen van wie je houdt dat je ze mist? Hoe ziet je handschrift eruit? Ik weet niets van jou, niets meer dan het ene nummertje extra dat je toevoegt aan mijn bezoekersaantallen, of meer als je verder klikt.
Wat zoek je hier? En wat wil je zien? Terwijl ik dit schrijf, zie ik voor me hoe je ogen langs de pixels glijden, al deze informatie, deze donkere tekens op een licht achtergrond, neem je in je op en je begrijpt het nog ook. Bravo, je kunt lezen!
Laatste vraag, de enige die je hoeft te beantwoorden als je dat tenminste wilt: wat heb je absoluut nodig in deze layout, behalve de tekst die ik hier schrijf?

24 gedachtes over “Omdat iedereen wel eens onzeker is

  1. Ik weet nog waardoor ik je blog ben beginnen volgen, dus hier komt alvast mijn antwoord op jouw eerste vraag. Ik ben via een andere blog op de jouwe terecht gekomen en jouw blognaam sprak me meteen al aan. ‘k Vond het een geniale titel, kort en toch veelzeggend (man man, ik heb zo’n spijt van mijn link, haha!) Wanneer ik bij een nieuw blog terecht kom, scrol ik altijd eens over de eerste pagina. Er moeten minstens drie berichtjes zijn die me aanspreken vooraleer ik op volgen klik, ofwel één heel goed – ik ben ’n strenge criticus hoor :p Ik herinner me er nu nog maar twee die ik op dat moment gelezen heb, maar er zullen er wel meer geweest zijn (anders volgde ik je blog nu niet): de smeltende klok van Dali en het proza-stukje ‘Als’. Sindsdien kom ik hier dus vooral voor deze soorten berichtjes. Ik lees ze allemaal (omdat je erg vlot schrijft), maar de stukjes met “gewone titels” blijven soms wat langer staan op mijn bloglovin’.
    Over de andere vragen:
    * Ik heb inderdaad al mensen toegevoegd op facebook die ik eigenlijk niet mag – uit nieuwsgierigheid (niet omdat ik hoop dat het slecht zou gaan met hen – zo gemeen ben ik niet 🙂 )
    * Eigenlijk stuur ik zo’n berichtjes bijna nooit. Ik ben nochtans wel heel blij als ik zo’n sms’je krijg. Misschien moet ik dat maar eens meer zelf sturen ook.
    * Mijn handschrift is een beetje schools.
    * Over je lay-out: ik hou wel van een kleurtje erbij. Sober is natuurlijk nooit slecht, maar het mag voor mij ietsje meer zijn.
    Veel succes ermee ^^

    • Wat ik nog vergat te zeggen: ik ben geloof ik geen paard 🙂 (en jouw tags zijn wel wat meer verborgen in deze lay-out! ‘k Zag ze maar op het laatst! )

      • Ja, dat viel me ook op, een beetje jammer, maar hé, ik weet meteen wie z’n best wil doen om de tags te lezen 😉 En bedankt voor je antwoorden!

  2. Volgens mij ben ik hier gaan lezen n.a.v. een reactie van jou op Lauradenkt blog. Ik ben blijven plakken vanwege je schrijfstijl en de layout van je blog. Lekker rustig. Nu is het nog rustiger. Perfect.

    Ik ben een slechte tags lezer, heb geen mensen op Facebook die ik niet mag en mijn handschrift wisselt nog wel eens. Meestal schrijf ik leesbaar, wanneer ik moe ben, of pijn heb, dan zou ik dokter kunnen zijn en ik ben een slecht SMSer….

    Ik wil je een ding vragen: Blijf alsjeblieft schrijven

  3. Volgens mij moet je je niet afvragen wat de lezer zou willen zien, maar wat JIJ zou willen schrijven! Juist de plaats van jouw hart en hersenen (in literaire zin -anatomisch gezien heb ik ook wel een beeld) is de reden waarom ik altijd terug kom!

  4. Ik kom hier inderdaad om te lezen 🙂 Ik vind waarover je schrijft (meestal wel) interessant en je schrijfstijl spreekt mij ook aan, dus zolang je dat niet verandert blijf ik denk ik nog even hangen. Verder ben ik inderdaad zo iemand die nieuwsgierig is naar andere mensen, maar gelukkig wens ik ze niets vervelends toe. Maar daarom vind ik het dus ook juist wel boeiend om te zien/lezen wat jij er van maakt, hoe jij het allemaal inricht en wat jij denkt dat er in/op jouw blog/layout nodig is 🙂

  5. Ik ben op je blog gekomen doordat jij reacties op mijn blog achterliet volgens mij. Ik weet het niet meer zeker. Wat ik fijn vind om te zien. Een kleurtje hier of daar is wel leuk en ik vond je oude header echt fantastisch! Doe je die nu helemaal weg?

    Daarnaast, ik hou zelf dus absoluut niet van het feit dat de linkerkant van je blog vaststaat en de rest van je blog meescrollt. Daar kan ik me mateloos aan ergeren. Maar goed, het is jouw blog en jouw keus. En als je nog steeds zo leuk schrijft als altijd blijf ik heus wel langskomen 🙂

    • Ik was mijn oude header op het laatst echt helemaal zat, maar misschien dat het nog op een of andere manier terugkomt, dat weet ik nog niet 😉 En ik ben ook geen fan van het feit dat de linkerkant meegaat als je scrollt, maar daar kan ik niks aan doen bij dit thema! Ach, misschien wennen we er wel aan, haha.

  6. Ik kom hier omdat ik onder de indruk was van je mooie taalgebruik (en dat al op jouw leeftijd ;-)). Ik weet niet meer of ik je bij Deborah of Laura tegenkwam, maar ik ben blijven hangen en zal dat blijven doen tenzij je heel erg gaat veranderen wellicht. Ik mis wel je spijkerbroekplaatje, maar deze letters zijn wel erg duidelijk en ik kan ze zonder brillie lezen!

  7. Goede layout! Het enige wat een beetje irritant is en waar ik ook mee zit is dat de linker column niet meescrollt..helaas is dat een vaste setting van de template..maar voor de rest issie super, lekkere lettertjes al zeg ik het zelf haha. Misschien nog een leuke foto of logo als header? En dan maar gewoon pennen wat er in je op komt..ik heb dezelfde onzekerheid, daarom heb ik jaren ook niet geschreven..misschien elke ochtend tegen jezelf zeggen; ik ga schriijven/doen wat ik wil, en dan komt de rest vanzelf!

  8. Ik heb deze layout zelf ook gehad. Is een erg fijne en ik zou m zeker houden.. Ik lees je blog voornamelijk via mijn google reader app en zie alleen je layout als ik wil reageren op je blog 🙂

  9. Ik kom hier vooral voor je posts omdat ze altijd subtiel hilarisch zijn (mooi gezegd van mezelf, hehe). Misschien in de zijbalk toch ergens nog een afbeelding? Ik weet niet, maar nu komt de teks zo op me af. Eén grote massa, zeg maar, en het is moeilijker om eraan te beginnen. Dus ergens een afbeelding voor als er geen in je post staat, zou me misschien wel helpen 🙂

  10. Volgens mij reageerde jij een keer op mijn blog en toen klikte ik op je naam en ben ik je gaan volgen. Ik vind layouts meestal mooi als ze redelijk rustig en overzichtelijk zijn, maar ik kom vooral op een blog omdat ik dat wat er wordt geschreven leuk vind. Dus tenzij je blog echt afzichtelijk lelijk wordt (denk aan felroze met knipperende glitterletters en welkom-plaatjes met Winnie de Poeh) zal ik ‘m blijven volgen 🙂

Geef een reactie

