Aan een groot deel van de volwassenen dat met mij een gesprek aangaat (of dat probeert)

Beste volwassenen met een redelijk en relatief georganiseerd leven, hoewel ik het erg leuk vind om voor de drieduizendste keer te praten over mijn studie en dat ik ja, ‘over ga’ – ik heb gewoon geen woorden meer om uit te leggen dat overgaan niet bestaat als je studeert – en dat Utrecht inderdaad een hele leuke stad is – ik heb geen woorden meer om uit te leggen hoe leuk, ik zeg gewoon leuk, en als dat je niet zint, had je het maar niet moeten vragen – vind ik het op z’n zachtst gezegd jammer, heel erg jammer, dat u toch, uiteindelijk, als puntje bij paaltje komt, durft te vragen wat ik wil gaan doen als dit studentenleven voorbij is.
Want, beste volwassene, en ik hoop dat u dit bovenstaande herkent zodat u er iets aan kan doen wanneer u weer met studenten praat, ik vind het al een behoorlijke taak om te bedenken wat ik morgenavond zal gaan eten, laat staan morgenochtend, want het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en dat brengt wat druk met zich mee. Ik weet dat u het goed bedoelt, volwassene, en ik zal u dan ook vriendelijk over uw bolletje aaien voor uw moeite, maar het is nu eenmaal feit dat veel studenten geen flauw idee hebben van wat hun leven überhaupt inhoudt op dit moment, laat staan hoe ze het later willen invullen. God weet wat er over een paar jaar gebeurt, en ik weet niet eens of ik in God geloof, kunt u zich voorstellen.
Nu zult u zich afvragen, allerbeste volwassene, wat u in plaats daarvan moet vragen. Praten met jongeren is eng en gevaarlijk terrein! Jongeren praten in een vreemde taal en zijn zo’n beetje gelast aan hun mobiele telefoon. Maar vreest u niet, volwassene! Jongeren zijn zeer benaderbaar, mits u weet hoe u deze zieltjes behoort te bejegenen. Hier een paar tips:
1) Probeert u, en ik weet dat dit heel vreemd lijkt, maar geloof me even op dit gebied, probeert u de jongere eens te benaderen als een daadwerkelijk mens. Revolutionair! Ik weet het, maar u kunt het op z’n minst proberen, niet?
2) De jongere praat al eindeloos veel over zijn of haar studie en bijbehorende studentenstad. Dat pad is zo vaak belopen, dat ze er opnieuw asfalt overheen hebben moeten gooien en een nieuwe rijbaan hebben moeten aanleggen. Probeer andere gespreksonderwerpen te vinden. Simpele vraag: “Goh, Klaas-Jan-Kees, ik ben op zoek naar een spannende film. Heb jij tips?” De ogen van de Klaas-Jan-Kees zullen oplichten bij een vraag die niet gaat over zijn studie sociologie waar hij eigenlijk al lang geen zak meer aan vindt en hij zal u in de armen vallen.
3) Het is afhankelijk van uw leeftijd, maar de jongere zal u vrij snel zien als een oude zak, zeker als u bevriend bent met diens ouders (zoals Einstein al zei: “Mensen die bevriend zijn met je ouders zijn oude zakken”). Het is daarom ook oké om geen eindeloze vragen te stellen. U hoeft uw best niet te doen als de student dat ook niet doet. Gelooft u me, beste volwassene, dat de student niet daarna zal gaan huilen op zijn of haar kamer.
Beste volwassene, ik hoop dat u er iets van heeft geleerd. Ik kijk ernaar uit om een werkelijk gesprek met u aan te gaan.

23 gedachtes over “Aan een groot deel van de volwassenen dat met mij een gesprek aangaat (of dat probeert)

  1. Inderdaad, amen. Trouwens wel mooie anekdote over dat ‘over gaan’. Mijn zusjes kregen als ze overgingen wat geld van mijn opa en oma (5 euro ofzo), als beloning. Maar ik die al studeerde kreeg niks, want ik ging niet meer over :p Vond ik niet erg hoor, daar niet van. Maar m’n opa snapte het dus wel, haha!

  2. Then again…. Er zit wel verschil tussen volwassenen. En hetzelfde geldt voor interesses. Zeg ik als al 3 jaar afgestudeerd maar me nog erg niet-volwassen-voelend…. Met mensen die je niet zo goed kent of met wie je minder op een lijn zit, kies je toch voor veilige onderwerpen.

  3. Geweldig. Vooral herkenbaar. Veel mensen die bevriend zijn met mijn ouders of kennissen zijn van mijn ouders vragen wat ik ga doen voor studie en allerlei vragen daarover. Vreselijk. En mijn oma vraagt elke keer weer hetzelfde, dus daar vertel ik elke keer hetzelfde en dat wordt echt zoooooo saai.

Geef een reactie

