Pianomuziek en schrijven

Meestal, wanneer ik schrijf, hoor ik pianomuziek in mijn hoofd. Het is nooit dezelfde melodie, maar het zwelt zo vaak aan achter in mijn brein. Zelfs nu schrijf ik mee op het ritme van de muziek die ik zelf heb bedacht. Ik weet niet wanneer het begonnen is of waar het vandaan komt. Ik weet niet waarom het er überhaupt is. Alles wat ik weet is dat de muziek de pen begeleidt, de tonen beïnvloeden het verhaal. Ik wil dat mijn woorden als pianomuziek zijn, soms zacht en ritmisch, soms overweldigend en groots. Dat is hoe ik het uitleg aan mezelf, wanneer ik ga zitten om te schrijven.
“Maak het pianomuziek”, vertel ik mezelf, “maak het een symfonie als het moet”. En dan begint de muziek.

15 gedachtes over “Pianomuziek en schrijven

  1. Ik ga er eens op letten… Ik hoor geen pianomuziek, dat moge duidelijk zijn, maar er zit wel een groot verschil in beleving en geluid tussen inspiratievol schrijven en er een stukje uitpersen omdat het moet.

  2. Ik geloof dat ik dit niet heb 😦 Wel mooi vergelijkbaar schrijven en componeren. Volgens mij hoor ik vooral de woorden die ik wil schrijven in m’n hoofd en die liggen over het algemeen iets voor op wat ik op dat moment typ. Gaat nog wel eens fout en dan brei ik woorden uit verschillende stukken van een zin aan elkaar, haha.

Geef een reactie

