Het gouden randje en kleingeld

De vrouw die ons aansprak zag er in het weinige licht uit als een gewone vrouw die we ook tegen hadden kunnen komen in een Mexicaans restaurant. Het was half twaalf in de avond en ik wist waarom ze ons aansprak, want om half twaalf ga je geen gezellig praatje houden met vreemden op straat. Toch zonk mijn hart een beetje toen ze het zei.
“Hebben jullie wat kleingeld voor me?”
Terwijl ik mijn portemonnee pakte, legde ze uit dat ze geld nodig had voor opvang. Ik gaf haar twee euro, meer kleingeld had ik niet en op dat moment speet het me.
Soms voel ik het gewicht van mijn geluk zwaar op mijn schouders drukken. Niet omdat ik me ervoor schaam of me schuldig voel. Ik ben niet verantwoordelijk voor het leven van de dakloze vrouw. Maar ik zie het wel als mijn taak om mijn leven het ook echt waard te maken. Meestal sta ik niet stil bij mijn vrijheid en rijkdom. Ik studeer en woon waar ik wil, ik heb vrienden en familie van wie ik houd (en volgens mij houden ze ook wel van mij) en ik kan zoveel boeken kopen dat mensen hun zorgen voor mij uitdrukken. Dat is normaal voor mij, bijna een gegeven waar niet aan getwijfeld kan worden.
En dan staat er een volwassen vrouw voor me die verdomme mij, een negentien jarig meisje, moet vragen om geld en het kan me niets schelen of ze het uiteindelijk voor iets heel anders gebruikt, want het is al erg genoeg dat dit soort situaties bestaan.
Het is makkelijk om ervan uit te gaan dat je weinig kunt veranderen aan de wereld, omdat je weinig geld hebt, of omdat je een hond hebt die heel veel aandacht nodig heeft of zoiets. Maar in mijn ogen maakt het al heel veel uit als je je eigen situatie leert te waarderen. Mijn leven is verre van perfect, maar er zitten heel wat gouden randen aan. Het is niet aan mij om die vrouw zelf, persoonlijk uit het dal te helpen waar ze in zit, maar het is wel mijn verantwoordelijkheid voor mij en mijn omgeving om in te zien hoe bevoorrecht ik ben.
Pas toen we wegliepen, realiseerde ik me dat ik niet eens wist hoe ze heet. Ik hoop dat ze veilig is.

16 gedachtes over “Het gouden randje en kleingeld

  1. Daarom heb ik een hekel aan mensen die alleen maar negatief zijn, die klagen omdat het slecht weer is, die klagen omdat ze moeten werken, die klagen om…. Waardeer wat je hebt, je gezondheid, je leven……
    Mooi geschreven!

  2. Mooi geschreven Nicole! De situatie is heel herkenbaar en de kwestie ‘is dat nou mijn verantwoordelijkheid of niet?’ is al zo vaak besproken, maar jij voegt er net even aan toe wat dan wél jouw verantwoordelijkheid is en dat vind ik leuk.

Geef een reactie

