Sollicitatiebrief: de kladversie

Geachte mevrouw/meneer,

Aangezien ik geld nodig heb en niet wil wegkwijnen achter de kassa van de supermarkt (en ik spreek uit ervaring), leek het me wel leuk om bij uw bedrijf te solliciteren. Ik zag de vacature op een of andere bijbaanwebsite voor studenten waar vreemd genoeg alleen maar vacatures voor twintig uur in de week op staan – want studenten hebben zoveel vrije tijd – en ik dacht: dat is nou echt een baan waar ik niet de haren uit mijn hoofd van wil trekken.

Dit is het gedeelte in de brief waar ik u wil overhalen om mij aan te nemen omdat ik zo leuk en gezellig ben. Dat ben ik ook, begrijp me niet verkeerd, maar iedereen die u een brief stuurt zal dat over zichzelf zeggen, dus daarom zal ik eerst mijn negatieve eigenschappen noemen. Ik ben irritant vrolijk in de vroege ochtend, ik schep graag op als ik ben gaan hardlopen en mijn gevoel voor mode is niet-bestaand. Afgezien daarvan ben ik best een goede werknemer, al zeg ik het zelf. Uiteindelijk zoekt u iemand die gewoon efficiënt het werk doet en dat kan ik niet beloven omdat ik het werk nog nooit heb gedaan, maar alsjeblieft, laat me het gewoon proberen. Ontmoet me eens. Ik ben ontzettend saai op papier. In het echt kan ik mijn wenkbrauwen optrekken en hardop lachen en hetzelfde plukje haar elke keer achter mijn oren stoppen met een verontschuldigende blik. Dat zie je niet in deze brief, dus stop alsjeblieft met dit stomme gedoe en ontmoet me gewoon.

Ik hoop dat u tussen alle witte regels leest, inziet dat ik een goed mens ben en me uitnodigt op een gesprek. En ik hoop dat u zelf een goed mens bent dat het beste met anderen voorheeft en iemand zonder relevante werkervaring een kans wil bieden. Ik hoop het echt. Ik wil gewoon geld verdienen en boeken kopen, maar ik beloof u dat ik goed mijn werk zal doen en het serieus zal nemen.

Met vriendelijke groet,

Nicole Adriaens

15 gedachtes over “Sollicitatiebrief: de kladversie

  1. Ik weet niet wat voor bedrijf het is, maar dit is echt de tofste brief die ik in lange tijd heb gezien 🙂 Als je wat kan lijden: sturen die hap!

  2. Hihi, ik vind het altijd zo mooi dat ze de rotste baantjes op een leuke en hippe manier willen presenteren. “Ben jij de sales tijger die wij zoeken”. Alsof iemand dan niet weet dat het om outbound callcenter werk gaat.

Geef een reactie

