De vrolijke feminist

Ik ben er voor mij.

Mijn lichaam is er niet voor jouw evaluatie of jouw plezier.

Je mag het niet aanraken tenzij je mijn toestemming hebt.
(dat ik naar je kijk of me op een bepaalde manier heb gekleed is geen toestemming)

Hoe ik mijn lichaam verzorg is mijn zaak.

Hoe ik me kleed is mijn zaak.

Hoe ik me gedraag is mijn zaak.

Wat ik doe en met wie is mijn zaak.

Ik ben een feminist. Vaak zeggen mensen dat woord met bitterheid op hun tong, een gezicht alsof ik net heb gezegd dat ik puppy’s schop en lolly’s afpak van kleine kinderen. Maar ik ben een feminist en dat is nooit vreemd voor mij geweest. De overtuigingen waren er voor het woord.

Het is me opgevallen dat mensen vaak niet echt weten wat feminisme inhoudt anno 2012. We kennen allemaal wel stukken uit ons geschiedenisboek over vrouwen die hun BH verbrandden, hun haar kort knipten en tuinbroeken droegen om wat te bewijzen. Maar ik kan je toch echt vertellen dat ik nu een heel leuke BH aan heb, mijn haar lang is en ik ondanks mijn walgelijke gevoel voor mode alsnog niet tot een tuinbroek ben gekomen (ik draag een Ravenclawshirt, voor als je het echt wil weten).

Want hier is de verassing: feminisme is niet aan de buitenkant te zien. Het wordt niet slechts aangehangen door vrouwen en feministen zijn niet altijd boos. Ik ben namelijk op dit moment erg vrolijk.

Dit is wat feminisme voor mij betekent: keuzevrijheid. De keuze om te gaan studeren of niet. De keuze om jeans te dragen met hakken, of een rokje met sneakers, of een pyjama met Snoopy erop. De keuze om te gaan werken, of juist thuis te blijven. De keuze om het haar op mijn benen zo lang te laten groeien tot ik er een vlecht in kan maken. De keuze om met heel veel mensen naar bed te gaan of met helemaal niemand. De mogelijkheid om ‘ja’ te zeggen of ‘nee’ en weten dat mensen dat antwoord zullen accepteren. De keuze om zelf uit te maken van wie ik hou, wie ik wil zijn en waar ik voor sta. De keuze om mijn eigen hokjes te bepalen. De eerste acht regels bovenaan, dat is feminisme voor mij. Voor mezelf staan en keuzes kunnen maken, ongeacht mijn gender, seksualiteit, huidskleur of geloof.

Om op die bovenste regels terug te komen: woorden zijn heel krachtig en mensen gebruiken ze vrijwel altijd zonder ze in overweging te nemen (zo ook ik). ‘Dik’ is een woord om te beschrijven, niet om te beledigen. En als je het woord ‘slet’  nog gebruikt voor een vrouw die zich op een bepaalde manier kleedt of veel seksuele partners heeft, verwijs ik je graag naar hier, hier en hier. Dat is sowieso een begin voor als je meer over dit onderwerp wil weten.

Ik ben heel benieuwd wat jullie hierover denken.

14 gedachtes over “De vrolijke feminist

  1. Je hebt het heel goed gebracht! Ik ben het dus op alle punten met je eens, toch heb ik mezelf nooit als feminist gezien.. Waarom niet? Ik vind dat al die keuzes gewoon vanzelfsprekend zijn, en in Nederland hebben we het gewoon heel goed, dus ik heb niet het idee dat ik me daarvoor een feminist moet noemen. Maar ik snap dan ook weer dat anderen dat wel doen haha 🙂

    • Fijne blog! Ik ben ook een feminist. Feminisme is niet achterhaald. Zowel mannen als vrouwen krijgen dagelijks te maken met zoveel verschillende assumpties en stereotypen over wat mannelijk/vrouwelijk is, dat ze het niet meer zien. Vooral voor mannen gaat dit gepaard met priviliges die vrouwen niet hebben (denk maar aan dat slet-voorbeeld). Het probleem is nu (althans in de westerse wereld) dat veel mensen het niet meer doorheen. Laten we daar verandering in brengen! 😉

      Ugh waarom is reageren met een telefoon zo moeilijk

    • Ik ben ook blij dat ik in Nederland woon, waar de omstandigheden al een stuk beter zijn, maar ik denk dat er nog heel veel te halen valt. Soms valt het me op dat het niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is, jammer genoeg.

  2. Jij moet écht de video’s van Lacy Green opzoeken op youtube, zij zegt PRECIES wat jij hier zegt! (of had je haar al gevonden?) You go girl ^_^

  3. Interessant onderwerp! Ik ben ook zeker wel voor gelijkheid en keuzevrijheid, ongeacht gender, ras, uiterlijk, whatsoever. Mooi hoe je zegt “De keuze om mijn eigen hokjes te bepalen.”

  4. Eerlijk gezegd heb ik er nooit zo over nagedacht. Ik denk dat ik het op papier wel eens ben met je stellingen maar of ik ze in werkelijkheid de moed heb om bijvoorbeeld nee te zeggen tegen bepaalde dingen. Dus een echte feminist kun je me niet noemen denk ik zo, volgens mij is daar een soort moed voor nodig.

  5. Ik ben een niet-actieve en niet-extremistische feministe, als in: ik ben het eens met jou – maar aangezien we in België wonen, heb ik geen enkel probleem, sluit ik me niet aan bij feministische groeperingen en kom ik niet op straat om tegen het één of ander te protesteren.
    Oh ja, wat het woord ‘slet’ betreft: mannen met veel verschillende meisjes vind ik ook sletten – al is een beter woord dringend vereist!
    Meer blogberichtjes over dit onderwerp mogen voor mij gerust komen.
    Groetjes, een nog steeds trouwe taglezeres.

  6. Volledig met je eens meid! Ben opgegroeit en opgevoed door mijn beide moeders als feminist. Feminist als in precies zoals jij het hier beschrijft. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, keuzes en manier van leven. Wat je geaarheid, geloof, cultuur, afkomst, sekse of wat dan ook is, je hebt hier altijd recht op.

    Mensen zouden inderdaad eens moeten gaan leren wat feminisme echt inhoud, zou een hoop gedoe schelen in deze wereld.

Geef een reactie

