De seizoenen veranderen

Het is sinds gisteren officieel herfst, wat betekent dat ik nu geen excuus meer nodig heb om warme chocolademelk te drinken en kruidnoten in te slaan alsof mijn leven ervan afhangt. Dat heet ‘je klaarmaken voor de winter’. Ik ben namelijk van plan gewoon te gaan slapen en pas wakker te worden wanneer het vuurwerk is opgeruimd. Dat heet ‘niet hoeven te dealen met al die mensen die vragen of je nog goede voornemens hebt terwijl ze proberen niet te kijken naar het buikje dat zich gevormd heeft door de hiervoor genoemde chocolademelk en kruidnoten’. Met andere woorden, ik kijk uit naar de herfst.

Ik heb zelfs, in een werkelijke voorbereiding die ook nog eens nuttig zal blijken, een trui gekocht. En dat, mijn vrienden, is heel bijzonder. Terwijl ik rondliep door de stad, probeerde ik me namelijk te bedenken wanneer ik voor het laatst überhaupt kleding heb gekocht. Als je het wil weten: nog voor de kerst van vorig jaar. Dat klinkt best triest, omdat je je nu waarschijnlijk voorstelt dat ik rondliep in vodden waardoor mensen me zonder wat te zeggen me wat geld toestopten, maar dat is niet zo hoor. Ik hecht gewoon heel weinig waarde aan kleding.

Dat is niet altijd zo geweest. Er was een tijd dat ik echt ging winkelen. Letterlijk shop ‘till you drop, want tegen de tijd dat ik toen klaar was, deden mijn voeten pijn – wat ik dan weer interpreteerde als een teken om andere schoenen te kopen – en ging er geen bloed meer naar mijn vingertoppen door alle tassen die ik in mijn handen hield. Toen was dat nog belangrijk voor me. En ik zeg niet dat mensen die van kleding houden lijken op mij toen ik veertien was. Ik wil alleen zeggen dat mensen blijkbaar heel erg kunnen veranderen, want in die tijd kon ik het me niet voorstellen dat ik het ooit kon redden zonder eens in de twee maanden te shoppen. Tijden veranderen en wij ook.

Mijn voorliefde voor winkelen is overigens niet het enige wat veranderd is en dat is maar goed ook. Verandering is belangrijk. Maar soms is het ook belangrijk dat de dingen hetzelfde blijven. Ik verwijs weer even naar de warme chocolademelk (heb je al door dat ik heel erg trek heb in warme chocolademelk?). Daar heb ik altijd van gehouden. Dat geldt ook voor kruidnoten en volgeschreven pagina’s en warme truien en muziek waarvan je automatisch gaat dansen. Daarom vond ik het leuk toen ik ineens bedacht dat de trui die ik vandaag gekocht heb verdacht veel lijkt op de trui die ik droeg op een foto van toen ik nog in de eerste klas van de middelbare school zat. Inmiddels is er zoveel veranderd, maar het idee dat dingen soms ook hetzelfde blijven, is als een kop heerlijke, warme chocolademelk.

17 gedachtes over “De seizoenen veranderen

  1. Ik vind de herfst wel knus, maar het idee om een winterslaap te houden trekt me eigenlijk ook wel aan. Oke, ik ga ook even zeuren: ik moet zo mijn auto ophalen bij de garage en daar moet ik lopend naar toe, ik heb er echt geen zin in, maar het moet. 😦

  2. Dat graag willen winkelen is er bij mij ook wel helemaal af ja :’) Ik ga nog wel eens mee met vriendinnen, maar da’s meer om de gezelligheid. Ik ben er ook veel te zuinig voor geloof ik.

    … Hoewel ik best een lekkere grote dikke knuffeltrui kan gebruiken.

  3. Er moet natuurlijk extra licht geschenen worden op je heerlijke tags, dus ik noem hierbij de tags van dit artikel die mij het allermeest aanspraken:

    chocolademelk, er is een nieuwe videoclip uit van One Direction moet je even kijken,, het leven door een vergrootglas, ik ben op dit moment heel verkouden en ik klink nu een beetje alsof ik elke dag twintig pakjes sigaretten rook, ik ga even zeuren over mijn hoofdpijn: OH IK HEB ECHT HOOFDPIJN ZEG WAT VERVELEND nu moet jij ook zeuren, in mijn blog staat ‘mijn vrienden’ maar eigenlijk bedoel ik ‘mijn lieve taglezers’ niet doorvertellen hoor!, kruidnoten, misschien moet ik weer eens een geheime opdracht in de tags doen… stay tuned, overwinteren

    You are very welcome ^_^

  4. Nah, ik vind winkelen steeds minder leuk ben ik achtergekomen vandaag. Er 4 uur over doen om één spijkerbroek te vinden vond ik toch wat te lang :’)
    De herfst is eigenlijk niet echt een excuus voor mij om een trui te dragen, dat doe ik zelfs als het zomer is 😛

  5. De waarheid! Leuk om te bedenken dat ik in al die jaren 3x van stijl veranderd ben, en nu weer terug ben bij de stijl waarmee ik begon…normaal met alternatieve tintjes xD Ik lees nog steeds dezelfde boeken, maar koop ook regelmatig nieuwe in een compleet andere stijl. Ik schrijf nog steeds, maar over andere dingen.

    En ja, ook ik drink nog steeds warme chocomelk. Beter gezegd, die ga ik nu maken!

  6. Eerlijk gezegd heb ik een hekel aan de herfst en winter. Ze hebben allebei wel leuke kanten, ik geniet er wel van als ik lekker behaaglijk (met heel veel chocolademelk en chocoladepepernoten) binnen zit en het buiten stormt en regent, en ik wil zelfs nog wel eens een dagje genieten van de sneeuw, maar ik ben gewoon een te grote koukleum om de herfst en winter nice te vinden. Gisteren liep ik met de hond (let op, het was nog boven nul) en mijn handen waren alweer doodachtig paars met vreemde oranje vlekjes erin van de kou.

    En wat betreft het winkelen, ik heb hetzelfde. Vroeger moest ik om te zoveel tijd winkelen, nu denk ik na een paar winkels: “wat ben ik aan het doen? Ik kan ook ergens chill gaan theedrinken” Daarnaast woon ik nu zo dicht bij de stad dat winkelen ook niet meer iets ‘speciaals’ is zoals het vroeger was. Het is nu altijd op elk moment mogelijk, en vroeger niet.

  7. Niet alle verandering is slecht inderdaad 🙂 En dit herinnert mij eraan dat ik geen truien heb en dus moet shoppen en tja, ik ben daar ook nooit zo goed in geweest. Gelukkig is het vandaag zondag, dus kan ik het nog even uitstellen, haha.

  8. Chocomelk en herfst zijn reeds jarenlang beste vrienden 😉
    Persoonlijk hou ik ook wel van de herfst, het heeft iets van een “warm” deken. Niet “echt” warm maar de kleuren an de herfst voelen warm aan.
    Binnenshuis is het ook leuk om bij het haardvuur te zitten en enkele kaarsjes te laten branden …
    zeer sfeervol 😉

Geef een reactie

