Dagen als deze

“Alles mislukt bij mij”, zei de man met een trieste glimlach. Door alle rimpels heen kon ik het gezicht zien dat hij ooit had gehad, maar ik kon me niet voorstellen dat hij ooit een kind was geweest. We zaten tegenover elkaar; ik keek meer in het licht achter hem dan in zijn ogen. Hij vertelde over wat hij meegemaakt had in zijn leven, ik luisterde en at ondertussen een stroopwafel terwijl ik probeerde niet te kruimelen.

Sommige verhalen zijn moeilijk te geloven, maar alleen al door mensen te ontmoeten heb ik geleerd dat er meer ongelooflijke verhalen zijn dan normale. Er bestaan meer toevalligheden dan ik eerst zou geloven en nog steeds malen de woorden die levens samen moeten vatten door mijn hoofd.

De man was al heel oud. Hij wist niet of hij het zou redden tot de Kerst. “Je weet het nooit”, zei hij. “Laten we hopen van wel”, zei ik, en toen bedacht ik me dat niet iedereen hoopt dat ze hun verjaardag halen. Ik durfde het hem niet te vragen, bang voor het antwoord.

Dit is wat ik weet: er is niemand op deze planeet met een saai verhaal. Niemand. Achter de meest onnozele mensen zit een wereld van gebeurtenissen, ontmoetingen, tragedie en geweldig plezier. Eerst wilde ik dat niet zo goed geloven, want ik dacht dat er niet zoveel bijzondere verhalen konden bestaan. Maar elke keer dat ik de tijd heb genomen om mensen vanuit een oprechte interesse te bevragen over hun leven, dan bedenk ik me dat ik voortaan altijd een opneemapparaat met me mee moet nemen. Misschien wel twee, met extra batterijen.

De man maakte grapjes over zijn lichaam, dat hem elke keer een beetje meer in de steek liet. “Ik zou wel ‘tot ziens’ willen zeggen, maar dat kan in mijn geval niet”, zei hij. Ik gaf hem een hand. Pas toen ik in de lift stond durfde ik te huilen. Niet elk verhaal heeft een happy end, zo blijkt.

Natuurlijk zou ik willen zeggen dat je compassie moet hebben voor mensen, omdat je niet weet waar ze vandaan komen. En dat is ook wel zo, en het is zo dat we allemaal een stuk verder waren als we begrip in elkaar zouden tonen en elkaar werkelijk zouden vragen naar elkaars leven, maar daar heb je geen tijd voor als je naar de trein rent of je sleutels kwijt bent. Ik heb niet altijd oplossingen. Ik wilde dit voorval delen, omdat ik me besefte dat niet iedereen een sprintje kan trekken en kan fietsen en gezellig met vrienden uit eten kan gaan. Ik heb dat altijd geweten, maar soms heeft mijn geheugen wat opfrissing nodig. Ik hoop dat dagen als deze mijn leven veranderen.

15 gedachtes over “Dagen als deze

    • Ik denk dat je je moet laten leiden door je nieuwsgierigheid om tot zo’n gesprek te kunnen komen. We denken ook vaak dat mensen hun verhaal niet willen vertellen, terwijl veel mensen in mijn ervaring zich best makkelijk openstellen als jij dat ook doet. Al denk ik niet dat iedereen meteen zou vertellen hoe hun leven is gegaan. Het verschilt ook per persoon, denk ik.

  1. Ik zou inderdaad ook wel eens willen dat iedereen gewoon wat meer begrip voor elkaar en elkaars verhaal zou tonen, maar het klopt dat het er soms even bij inschiet. Zo’n opfrisser is altijd welkom. En er is inderdaad niemand met een saai verhaal.

  2. Oh wauw wat mooi dit.
    En ik voel me altijd zo vreemd als mensen dingen over mijn leven willen weten want ik ben zo ongeveer het saaiste persoon dat bestaat. Qua boeiende gebeurtenissen dan, want verder ben ik hartstikke leuk.
    (ik lees je tags altijd. Altijd. Just so you know)

  3. Mooi geschreven! Ben het er niet helemaal mee eens. Er zijn HEEL VEEL mensen met een saai verhaal. Dat merk je als je quote-jes moet jagen voor een radiobulletin. Betekent echter niet dat ze nooit iets beleven, maar ze kunnen dan gewoon niet interessant genoeg vertellen.

    • Ah, maar dat iemand saai vertelt betekent niet dat diegene een saai verhaal heeft. Wat ik bedoel te zeggen is dat er altijd meer achter iemand zit dan wat je in eerste instantie zou denken πŸ˜‰

Geef een reactie

