Motivatie gezocht, of: criticus vs. gewoon dingen doen

Nu was mijn motivatieniveau de afgelopen maand al niet echt hoog (laten we zeggen dat mijn studieboeken nog in prima vorm zijn en ik in een stuk mindere vorm), maar nu ben ik er klaar mee. Een maand luieren en een liefdesaffaire aangaan met Speculoospasta is al genoeg. Er moeten ook dingen gedaan worden. Er zijn plekken te zien en mensen te ontmoeten.

En dan komt er een moment waarop ik mijn witte bloggersgezichtje (wit, want zonlicht komt niet bij mensen die zich aan hun laptop vastklampen zoals een kind dat doet aan zijn lievelingsknuffel, want uiteindelijk is het ook niet meer dan dat) buiten de deur moet steken en moet gaan rondkijken wat er verder te zien is in deze wereld. Die stap blijkt lastig. Stel dat ik iets mis op Twitter? Stel dat er ineens een nieuwe versie van Gangnam Style online komt en ik ben er niet als een van de eersten bij?

Wat dan? Niks. Ik zal nog leven, de wereld zal nog om z’n as draaien (tenzij iedereen dat dansje van Gangnam Style gaat doen. Overigens denk ik dat niemand van jullie dat zo leuk kan als ik, maar daar kunnen we over discussiëren). Er zal in wezen niks veranderen aan mijn leven. Het internet is niets meer dan een virtuele wereld. Het is leuk, maar niet echt.

Natuurlijk wist ik dit allang al. Dat is precies het probleem. Al een lange tijd stapelen de ideeën zich op, de creatieve, leuke ideeën waarvan ik hoop dat die heel veel mensen blij maken. Maar je kunt ze niet uitvoeren als je alleen maar bezig bent met een leuke reactie te bedenken op iets wat een vreemde online heeft gezegd. Je moet dingen doen, zo blijkt maar weer.

En dan zijn er nog die stemmetjes. Eerst heb je de criticus, die me vertelt dat al mijn ideeën om van te huilen te zijn en dat het allemaal niets waard is. Zijn favoriete zin is: “Wie denk je wel dat je bent?” Het andere stemmetje zegt: “Je moet het gewoon doen!” Bij gebrek aan een betere naam heb ik hem Meneer Gewoon Dingen Doen genoemd. Ze zijn allebei niet te vertrouwen, die stemmetjes, maar ze praten wel heel erg hard.

En daarom kijk ik naar jullie, lieve lezers. Hoe vind jij de motivatie en inspiratie om dingen te doen? Hoe breng jij je ideeën tot uitvoering en hoe laat je dat stemmetje verstommen dat je vertelt dat je ideeën een hoop stront zijn waar niemand in geïnteresseerd zal zijn? Of ken je mensen die me dat kunnen vertellen? Ik ben benieuwd.

13 gedachtes over “Motivatie gezocht, of: criticus vs. gewoon dingen doen

  1. Bezie die twee stemmetjes maar als een engeltje en een duiveltje die er samen voor gaan zorgen dat jij je losrukt van het beeldscherm (wel eerst mijn reactie lezen) om creatief aan de slag te gaan, vol vertrouwen over je eigen kunnen, inclusief een stevige portie kritisch naar je eigen werk kijken zodat je naar steeds grotere hoogtes gestuwd wordt. En bedenk beste Nicole, soms duurt het even voordat je het juiste ritme en de juiste balans gevonden hebt; niet alleen qua studeren of relaties met speculoos, maar ook in je creatieve proces.
    Als jij nu een glaasje Roosevice inschenkt, zal ik zeggen: ‘Het komt goed schatje!’

  2. Heb Nelly Furtado Gangnam style al gezien? En hoe awkward Britney Spears in The Ellen Show het dansje aangeleerd krijgt door Psy himself? Dat je het leuker doet dan Britney weet ik wel zeker, haha.
    Tja, die stemmetjes. Als je snel genoeg bent hebben ze geen tijd om de kop op te steken 😉 Vertrouw op je gevoel. Of voeg een derde stemmetje toe “Alleen door het te ervaren kan ik er achter komen (en er eventueel van leren).” Het hoeft niet allemaal in 1x perfect. Inspiratie en motivatie kan ik je niet bij helpen, die zijn hier ook wel eens zoek, haha. Maar het kan van alles zijn, een boek, blog, film, wilde plannen van vrienden en vriendinnen, een liedje of een dansje 😉 (Of een opdracht over engelen.) Soms heb je gewoon zo’n momentje dat je het klikt en dan weet, voel en zie je het opeens. En dan ga je dus gewoon dingen doen, uit jezelf 🙂

  3. Gangnamstyle is gewoon de moderne Macarena (inclusief onuitspreekbare tekst, de wél uitspreekbare titel en een maf dansje).
    Het is toch eigenlijk wel een naar idee dat je zo weinig uitmaakt 😦 Of je nu twee maand op je kamer gaat mokken of de hele wereld overvliegt: je maakt geen verschil.
    En nog steeds geen Speculoospasta meer gegeten? Je hebt echt engelengeduld wat dat betreft. 0.0

  4. Grappig, ik heb morgen ook een stemmetje in mijn blogpost zitten.
    Vroeger hing ik vaak op de bank terwijl een stemmetje maar met creatieve ideeën kwam en ik was het zelf die de puf niet had om er iets mee te doen en te zeggen dat ik het niet kon. Inmiddels luister ik wel vaak naar het stemmetje, maar ik kan het niet bijhouden. Gelukkig heb ik diverse schriften waarin ik stemmetjes ideeën kan noteren.

  5. Ik weet het niet. Als die stemmetjes heeeel hard roepen dat iets een stom idee is, vraag ik aan anderen wat zij er van vinden. Soms helpt het en soms niet, maar ja. (engeltje, ik wist even niet hoe ik het in de reactie moest zetten 😉 )

  6. Mm, lastig. Misschien zou je gewoon per direct meer afstand kunnen nemen van het internet, wie weet kun je dan wat helderder over je ideeën nadenken? Schrijf ze anders uit, niet zomaar in je notitieboekje, maar verder. En wees een engel, niet stiekem alsnog online gaan!

  7. Ga samen met een ander opzoek naar de rare dingen in de stad. ben je lekker buiten en doe je nog inspiratie voor nieuwe blogs op ook. werkt voor mij in ieder geval erg goed!

    of ga eens een hele dag met vriendinnen de meest afgrijselijke kleren passen die je kan vinden en maak er een fotoreportage van: missers in beeld ofzoiets.

    ga opzoek naar ware liefde, waarder dan speculoospasta (pepernoten misschien een idee?)

    of, ga nieuwe mensen leren kennen en zie wat daar uit komt!

Geef een reactie

