Op zoek naar motivatie #1: brain crack

Toen ik het gisteren had over het zoeken van motivatie, bedacht ik me dat één blogpost over het onderwerp eigenlijk geen recht deed aan hoe ingewikkeld het is als je geen motivatie hebt. Er zijn zoveel andere thema’s die daaromheen zweven en misschien helpt het wel om het daarover te hebben. Om die reden heb ik deze week een themaweek ingelast. Deze hele week zal ik elke dag (jawel, elke dag!) bloggen over motivatie en alles wat daarmee te maken heeft. Ik moedig je vooral aan om zelf je mening te geven, zowel hier als misschien ook op je eigen blog. Met andere woorden: laten we een praatgroepje organiseren! Ik begin wel.

Hallo, mijn naam is Nicole (“hallo, Nicole”)  en ik ben verslaafd aan brain crack. Brain crack, vraag je me, met je hoofd lichtelijk naar rechts hangend? Ja, brain crack. Je weet wel, die ideeën die je hebt en waarvan je denkt dat ze briljant zijn. Dus ga je ze uitwerken en mooier maken en je bedenkt je hoe het zou zijn als je ze werkelijk zou uitvoeren, wat natuurlijk in je hoofd compleet fantastisch zou zijn. Je wordt steeds enthousiaster en je denkt: goh, wat een leuk idee! En zo blijf je denken. Het probleem is dat je het idee nooit uitvoert. Het blijft maar in je hoofd hangen als de kerstdecoratie die je te leuk vindt om weg te halen. Je blijft eraan vasthouden, voor dat ene moment, dat perfecte punt waarop je je idee zou kunnen uitvoeren.

Natuurlijk komt dat moment nooit. Het blijven teren op het idee, verder uitwerken ervan en bedenken hoe leuk het zou zijn om werkelijk te doen, dat is brain crack. De dokters (oftwel, het internet) zeggen dat je brain crack zo snel mogelijk uit je hoofd moet werken. Je moet je idee dus meteen uitvoeren, zodra het kan. Zo blijft de kans het kleinst dat je idee brain crack wordt en dat je eraan verslaafd raakt.

Ik heb heel veel brain crack, kan ik je vertellen. Zoveel ideeën, opgeschreven in kleine, vluchtige lettertjes in mijn notitieboekje, in schetsjes en schema’s, om nooit uitgevoerd te worden. Ik heb zelfs een onderdeel in mijn notitieboek genaamd “ideeën die ik wil uitvoeren maar gewoon niet doe”. Ik kan je vertellen dat het een omvangrijke lijst is.

Waarom voer ik het niet uit? Is het omdat er een kans bestaat dat ze mislukken? Natuurlijk, maar dat is niet het enige. Het verslavende aan brain crack is dat niets in de werkelijkheid kan opleven naar dat beeld dat jij hebt in je hoofd. De ideeën zorgen in mijn hoofd voor prachtige wonderen, gelukkige mensen en natuurlijk een enorm fortuin. In werkelijkheid zal het helemaal niet zo zijn.

Praatgroep, de bedoeling van ideeën is dat je ze uitvoert. Je brein komt er niet voor niets mee. Er zal nooit een perfecte tijd zijn om je idee uit te voeren. Er zit altijd wel iets in de weg. Maar het gaat niet om het resultaat dat je idee teweeg brengt. Het gaat om wat je ervan leert (kots even bij de clichématige zinnen. Ben je bijgekomen? Mooi, dan gaan we door). Daarom moet je ideeën zo snel mogelijk uitvoeren. Braincrack is gevaarlijk. “It does not do well do dwell on dreams and forget to live”, zei Dumbledore. En verdeurie, die man heeft ook altijd gelijk.

Als je meer wilt horen over brain crack, verwijs ik je weer naar de briljante Ze Frank, die het term de wereld in heeft geholpen.

15 gedachtes over “Op zoek naar motivatie #1: brain crack

  1. Hallo Nicole! Ik ben Nimke (“Hallo Nimke”). Ik heb ook veel ideeën die ik niet uitvoer, en veel die ik ook wel doe maar die dan toch niet zo leuk zijn 🙂

    • Het probleem van brain crack is dat het verslavend wordt om ideeën niet uit te voeren en ze alleen maar uit te denken. Zo kan het gebeuren dat je nooit een idee meer uitvoert. Dat is niet motiverend en geeft nu niet echt zelfvertrouwen. Niet elk idee is briljant en moet per se uitgevoerd worden, maar het is wel leuk als je de wereld wat vrolijker kan maken met wat er in je hoofd zit 🙂

  2. Leuk zo’n themaweek, mag ik ook in de praatgroep? Ik heb een printertje nodig om gedachten uit te printen, o.a. om dit dus te voorkomen en ideeën niet te vergeten/verstoppen. Over die kliniek wil ik graag nog een nachtje slapen 😉

  3. Brain crack. Ik heb foto’s gezien van crackhoeren die gewone crack gebruikten. Ik gebruik dus geen enkele crack 😛 Ik krijg gewoon ideeën. Of niet. Dan heb ik pech. Maar meestal zijn ze er wel!

  4. Hallo Nicole, ik ben Eveline.
    Mijn hoofd loopt over van rare gedachtes, ideeën en dingen die ik dolgraag met de wereld wil delen. Waarom ik het niet doe? “Is het wel goed genoeg?” is de eerste vraag die in me opkomt. Verder heb ik er vaak geen zin in en op de momenten dat ik er wel zin in heb, heb ik geen laptop voor mn neus staan dus vind ik dat het niet mogelijk is.

    Mag ik in jullie geweldige praatgroep?

    • Natuurlijk mag je erbij 🙂 Ik heb dat ook hoor. Ik heb tegenwoordig bedacht dat als ik een idee krijg, ik het meteen moet opschrijven en als het even kan (dus als het geen planning nodig heeft) meteen uitvoeren. Als het idee vers is, is het het best. Misschien kun je dat ook proberen 😉

      • Inderdaad! Dat doe ik inderdaad ook, ik heb standaard mijn grote vriend “notitieboekje” bij me, die helemaal volgegooid wordt met mijn rare ideeën 🙂 helpt nogal, en ik blader hem nog wel eens door opzoek naar iets leuks om te doen 🙂

Geef een reactie

