Op zoek naar motivatie #7: motivatie gevonden?

Voor als je deze hele week al in de war was van de titels die deels op elkaar leken, ik heb deze afgelopen dagen geblogd over motivatie, gezien het feit dat er behoorlijk wat van bij mij ontbrak.  Het leuke was dat ik niet de enige ben die last heeft van ontbrekende motivatie, een criticus die heel vervelend doet of ideeën die niet uitgevoerd worden. Het blijkt vaker voor te komen dan ik dacht!

Nu is natuurlijk de vraag: al dat gezever over motivatie, heeft dat ook daadwerkelijk geholpen? Ja, maar daar kom ik iets later op terug. Wat ik vooral heb geleerd is dit: je een week lang concentreren op iets wat je anders wil zien, door er bijvoorbeeld over te schrijven en te praten met anderen, maakt het een stuk makkelijker om er iets aan te doen. Wanneer GEBREK AAN MOTIVATIE elke dag een onderwerp is waar je je op moet richten, wordt het iets wat je daadwerkelijk gaat doen in plaats van iets wat onderaan de to do lijst staat.

Om die reden is ‘themaweek’ ook een categorie geworden. Er is altijd wat te verbeteren en als ik weer eens iets vind wat aandacht nodig heeft, dan zie je het vanzelf. Zelfs als je geen blog hebt, is het houden van een themaweek geen slecht idee. Ik heb me bijvoorbeeld een week lang erop gericht om zoveel mogelijk groente te eten. Het hoeft niet meteen een levenslange gewoonte te worden (ik eet graag groente, maar ook weer niet zo graag), maar het wordt ineens iets waar je echt op moet letten.

En nu het grote moment. Wat heeft deze week voor me gedaan, naast me genoeg blogmateriaal op te leveren? Wat dacht je van motivatie? Ik moest wel, nu ik de hele wereld – ja, ik heb toch zóveel bezoekers op deze blog – had laten weten dat ik motivatie zocht, werd de druk wel wat groter om die daadwerkelijk te vinden. Ik heb zelfs, uit een creatieve impuls, vrolijke motivatiekaartjes gemaakt, met allerlei redenen waarom ik iets zou willen doen. Ze zitten netjes in een envelopje, voor het geval de brandstof even op is.

Zoekt en gij zult vinden, zeiden ze al in de tijd dat Apple nog gewoon fruit was. Hier heb je het bewijs. Nou hup, de wereld in en zoeken naar wat je wilt. Je hebt niet voor eeuwig de tijd.

12 gedachtes over “Op zoek naar motivatie #7: motivatie gevonden?

  1. Goed gedaan! Het was een leuke themaweek! Ik zit te denken, dankzij jou, om ook maar eens een thema week te houden: fotografie. Ik loop altijd te zeuren dat ik het zo graag wil doen, nu ga ik gewoon een week lang ELKE dag foto’s maken. Beginnend met vanavond: ik ga foto’s maken van de lichtjesroute in Utrecht (die ken je vast wel als Utrechter). Mocht je vanavond een malloot zien rondlopen met een gigantische camera om dr nek die foto’s maakt van blij verlichte gebouwen, dan ben ik dat dus.

    En dit komt allemaal uit de motivatie die ik van jouw themaweek heb gekregen. En de inspiratie uit je themaweek. Dus: DANK JE WEL! En ga zo door meid, laat die motivatie niet nog een keer wegslippen!

  2. Dat is wel een goede tip, een themaweek houden 🙂 En wat ik me nu eigenlijk nog afvroeg, hoe past procrastination in dit verhaal? Want door wel te vertellen en vragen en schrijven en richten op dat wat je wil, stel je dat in feite toch ook nog even uit. Soort van. Hoewel je er wel mee bezig bent. Hm, nu ben ik zelf in de war, haha ;P

    • Haha, ik snap je wel een beetje. Nu richt ik me op motivatie zonder werkelijk de dingen te doen waar ik me voor wil motiveren? Is dat wat je bedoelde? Zo ja: aan de ene kant is dat zo, maar aan de andere kant weet ik nu best wel goed (niet alleen door erover te bloggen, maar ook door erover na te denken) wat mij wel en niet motiveert en hoe ik mezelf uit zo’n demotivatie-periode kan halen. En als je dat niet bedoelde: wat bedoel je dan? 😛

      • Haha, dat was volgens mij wel wat ik bedoelde! Dat erover denken/praten niet (per se) doen is, waardoor het uiteindelijk alsnog op je to-do-list blijft staan. Maar wel fijn dat je nu weet wat jou wel/niet motiveert, dat helpt natuurlijk altijd 😀

  3. Haha, stiekem ben ik wel blij dat er straks niet meer steeds dezelfde kopjes bovenaan staan 🙂 en ik ben heel benieuwd waar je over gaat schrijven… of wat je gaat doen!

Geef een reactie

