Over ontwijken en inspiratie en schrijven

Soms is er geen inspiratie. Soms vallen de woorden niet uit mijn vingertoppen in vloeiende bewegingen en mooie formuleringen. Het is meestal een pijnlijk proces, dat schrijven, als het uitpersen van een sinaasappel die al helemaal leeg is. Het zijn de laatste druppels die het verschil maken, net zoals dat gebeurt bij het schrijven.

Ik kan vertellen dat ik al drie uur probeer om dit blogje te schrijven, drie uur van ontwijken en muziek luisteren en Nutella stelen bij mijn huisgenoot en dansen tijdens het afwassen. Ik heb aan tientallen onderwerpen gedacht om te beschrijven, maar elke keer leken ze niet genoeg. Voor me ligt een stukje dat uit de Albert Heijn folder gescheurd is, er is iets in de aanbieding wat ik wil kopen en dat moet ik onthouden. Is dat materiaal voor een blog? Vast wel, maar vanavond niet.

Als ik alleen zou schrijven op inspiratie, zou de helft dan de berichten hier niet bestaan. Ik had sommige dingen nooit kunnen maken. Ik zou nooit schrijven. En toch schrijf ik het liefst op inspiratie en zo komt het dat er de laatste paar maanden geen verhaal van mijn hand is verschenen. Aanzetjes, korte stukjes, halve verhalen, maar niks dat echt voldoet aan de eisen die ik stel.

Om die reden doe ik mee aan NaNoWriMo, waarbij je in een maand tijd een novelle van minstens vijftigduizend woorden moet schrijven. En na die maand ben ik er altijd van overtuigd dat ik het voort kan zetten, het eindeloze schrijven en doorgaan, ook al zijn mijn handen koud en mijn hersenen leeg. Het gebeurt natuurlijk niet, want dan komen de afleidingen, hoe klein ook. Kijk, een bonnetje van vorige week! Laat ik daar kubussen op tekenen! (ik teken graag kubussen om een of andere reden)

Soms komt er geen inspiratie, maar moet je wel doorgaan. Volgens het internet is dit citaat van Picasso: “Inspiration exists, but it has to find us working”. Het is jammer dat het waar is en dat het zich weer heeft bewezen toen ik begon met schrijven, een paar honderd woorden geleden.

Dus, wat je ook doet, waar je ook inspiratie zoekt, ga het doen, en je vindt het vanzelf.

17 gedachtes over “Over ontwijken en inspiratie en schrijven

  1. Zo is het maar net! Toen ik mezelf had opgelegd om een maand lang elke dag te bloggen ging me dat best Okee af, terwijl ik normaal gesproken de grootste moeite heb met mijn inspiratie. Conclusie? Inspiratie krijg je niet, die moet je vinden 😉

  2. Haha, daarom schrijf ik vaak vooruit 😉 Ik heb het geluk dat inspiratie bij mij redelijk lang duurt, en ik dan ineens drie blogjes kan schrijven… Dat scheelt weer voor de non-inspiratiedagen die daarna echt nog wel volgen!

    • Ik heb al een paar jaar meegedaan, de eerste keer heb ik het gehaald (met een redelijk gemak) en de andere keer/keren niet. Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt 😉 Het is inderdaad heel wat, maar het is ook superleuk en op zich valt 1667 woorden per dag nog wel mee.

  3. Inderdaad herkenbaar! Ik schrijf wel (vrijwel) alleen op inspiratie. Maar het voordeel van inspiratie is dat die echt OVERAL vandaan kan komen. En als die inspiratie eens weg blijft las ik een ‘Jukebox’ in, of een quote of zo 😀

  4. Veel lezen en luisteren. Van anderen, van jezelf. Naar anderen, naar jezelf.
    Wees opmerkzaam, maak de realiteit tot ernst of grap. Of verander de werkelijkheid tot Utopia of schrijf een droom op papier!

  5. Die eerste 2 alinea’s had ik ook op kunnen schrijven, alleen dan niet zo leuk 😉 Maar inhoudelijk toch wel een beetje herkenbaar, haha! En alvast succes met NaNoWriMo!

  6. Ik wil mezelf niet zo onder druk zetten met zo’n wedstrijd… ’t is voor mij in elk geval véél te véél! Sowieso ben ik een herleesfreak – en veranderd ik héél véél als ik herlees. Ik kan dus nooit aan een resultaat geraken dat ik de moeite waard vind aan zo’n tempo 🙂
    Maar in elk geval veel succes!

  7. Hee, ik teken ook altijd kubussen! Doorzichtige, zodat je alle lijntjes ziet, en dan wil ik er ook nog een kubus bovenop tekenen en erachter en ernaast maar dat wordt altijd zo ingewikkeld. Maar anyway, veeel succes met Nanidinges! Ben benieuwd of het gaat lukken (ga je erover bloggen, of wordt het een stille maand? ;))

Geef een reactie

