Op weg naar vijftigduizend woorden

Terwijl ze in Amerika druk bezig zijn met een orkaan die halve huizen wegblaast en levens van mensen ook maar meeneemt, ben ik me zorgen aan het maken over de komende maand, want dan moet ik heel veel schrijven. Het gaat altijd om perspectief, dus nu we meteen al gerelativeerd hebben, is dat ook weer uit de weg.

In november zijn er een stel idioten die besluiten om die maand vijftigduizend woorden uit hun brein te rammen. Vijftigduizend woorden staat ongeveer gelijk aan een novelle, een korte roman, of, als je een beter beeld wilt krijgen, het staat gelijk aan zestien huilbuien, een miljoen koppen thee, tien paarse nagels van de kou en tienduizend keer naar het forum van NaNoWriMo gaan in een klassiek geval van uitstelgedrag.

Oh ja, het heet dus NaNoWriMo (National Novel Writing Month) en het ding dat je schrijft wordt doorgaans een NaNoNovel genoemd, gewoon, omdat het kan. Ik doe al een aantal jaar mee en daarom geef ik alvast wat tips aan de mensen die dat nodig hebben:

– Het is de bedoeling je innerlijke criticus een poepje te laten ruiken deze maand, maar als dat lastig wordt, verander dan de kleur van je tekst in wit, zodat je niet ziet wat je typt. Zo krik je je hoeveelheid woorden sneller omhoog, omdat je niet elke keer teruggaat om wat te verbeteren!

– Dagboek-stukken en droomvertellingen zijn ook heel goed voor je word count. Extra punten als je er nog een of ander symbolische bedoeling erbij verzint.

– Als je aan het schrijven bent aan je dramatische scène en je denkt ineens: “zombies zouden nu echt heel tof zijn”, ga er dan voor! Het gaat erom dat je plezier hebt, later kun je rotzooi opruimen (dit advies is toevallig ook van toepassing als je een avondje gaat drinken).

– De forums van NaNoWriMo zijn een goede plek om inspiratie op te doen. En als je er geen inspiratie opdoet, is het een goede manier om het schrijven uit te stellen zonder dat je je er schuldig over voelt. Je bent immers alsnog bezig met je schrijfproject!

– Geef jezelf uitdagingen. Ik ben bijvoorbeeld van plan om heel veel gekke plottwists toe te voegen. En rare momenten. Zorg ervoor dat je ook van dat soort dingen hebt om naar uit te kijken en die ervoor zorgen dat je verhaal blijft lopen.

– Vertel iedereen dat je dit gaat doen, zodat mensen je eraan herinneren en je je niet meer kunt verschuilen achter het feit dat jij toch de enige bent die ervan weet. Plak briefjes op je koelkast, op je computer en schrijf op je toiletpapier dat je bezig bent met NaNoWriMo. Alles om maar te blijven schrijven!

– Als je denkt aan opgeven, doe dan een dansje, huil even uit en ga dan weer door. En geef jezelf iets leuks aan het eind van de maand. Ik heb mezelf een boek beloofd.

Het leuke aan NaNoWriMo is het feit dat het niet gaat om de kwaliteit. Het gaat puur om de vijftigduizend woorden. En al gaan die woorden over de voortplanting van naaktslakken (Fifty Shades of EW), dan zijn het alsnog vijftigduizend woorden die allemaal tellen voor je kleine roman. Maak er wat van, en voor de mensen die niet meedoen: ik moedig je aan deze maand alsnog een leuke uitdaging voor jezelf te verzinnen. Dat kan nooit kwaad!

18 gedachtes over “Op weg naar vijftigduizend woorden

  1. Yes! Ik ga meedoen dit jaar (heb ik tijd? nee, heb ik inspiratie? niet echt, vind ik het denk ik leuk? jaaa) dus ben erg blij met je tips. Je schrijft ook zo leuk! Psst laat je ons een stukje van je naaktslakken en zombies lezen?

  2. Ik wilde stiekem ook wel meedoen, maar het lijkt me niet echt een slim idee met – nou ja – mijn twee studies en heel veel essays en inleververslagen deze maand, grrrr… Maar: heel veel plezier & succes! Vooral met die witte letters… geniaal!

  3. Veel succes met NaNoWriMo dit jaar! 🙂 Ik heb de afgelopen 2 jaar wel meegedaan en voel me er nu absoluut niet klaar voor, maar ik ga het wel proberen. Ik hoop dat er binnen nu en 12 uur nog even een goed plot in mijn hoofd opkomt!!

  4. Hahaha, geniale tips, ik ga ze zeker onthouden want ik doe ook mee. Ik heb al lang een idee, maar het kwam wel als een shock dat ik het morgen moet beginnen schrijven. Succes!

  5. Ik doe niet mee – zoiets is veel te stresserend voor mij en extra stress kan ik missen als kiespijn 🙂
    Veel succes ermee! ’t Lijkt me sowieso wel ’n leuke uitdaging!

  6. Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik mee ga doen dit jaar (lastig, want het is vandaag 1 november). Gelukkig was ik al bezig en heb ik al 6000 woorden staan, dus ik kan nog een paar dagen uitstellen 😛

Geef een reactie

