Ik ben blij dat ik mij ben

(Ik lig goed op schema met NaNoWriMo, ook al begon ik met schrijven zonder een voorbedacht plan. Alle letters zijn wit, dus mijn pagina’s zien er helemaal wit uit met een paar rode lijntjes onder namen die Word niet herkent.)

In een afgelegen afdeling van mijn brein liggen de dingen die ik niet vertel. Ik hoor wel vaker van mensen dat er “meer in me zit”, dat ik soms stil ben. Ik ben niet verlegen. Er zijn gewoon dingen die ik niet zeg, niet omdat ik bang ben om ze te vertellen, maar omdat ze zoveel meer van mij zijn als niemand anders ervan weet.

Ik verwerk deze dingen wel eens in verhalen of in de blogs die ik schrijf, maar nog altijd op een manier dat het van mij blijft. Of soms ben ik klaar met een bepaalde herinnering of een bepaald gevoel en dan mag het de wereld in, waarna ik er meestal achter kom dat er nog veel meer mensen zijn met precies dat gevoel.

Af en toe springt er een herinnering op die ik al heel lang niet meer heb bekeken, maar het mooie aan herinneringen is dat je ze keer op keer kunt afspelen en het kunt terughalen alsof het voor je ogen gebeurt. Het leuke is dat veel van de momenten die ik afspeel, vaak maar een of twee seconden zijn. Geluk zit in de hele kleine dingen, om maar een cliché te gebruiken.

En als ik die momenten dan bekijk, ben ik zo blij dat ik mij ben, met dat hele archief aan mooie dingen in mijn hoofd. Natuurlijk zijn niet alle beelden die ik afspeel prachtig, maar alles wat ik heb ervaren draagt bij aan de film van mijn leven, de film die uitlegt wie ik ben. Door herinneringen keer op keer te bezoeken, leer ik meer van mezelf.

Het is veel te laat voor diepe gedachten.

11 gedachtes over “Ik ben blij dat ik mij ben

  1. Mijn NaNoWriMoprojectje gaat lekker eigenlijk, ik ben vanmiddag voorbij de 10.000 gegaan. De woorden wit lijkt me heel vervelend schrijven. Ik denk dat het me het gevoel zou geven dat ik heel hard zou rennen maar geen meter vooruit kom… En sommige liedjes van Taylor Swift zíjn gewoon leuk.

    Leuk stukje!

Geef een reactie

