Twintig levensadviezen van een (bijna) twintigjarige

Gisteren was de dag dat mijn moeder uitgerekend was, toen ze twintig jaar geleden zwanger was. Uiteindelijk liet ik nog twee weken op me laten wachten, waarschijnlijk omdat ik een koukleum ben en geen zin had in het weer daarbuiten. Ik ben dus over twee weken (minus een dag) jarig. Wat ik geleerd heb van de afgelopen negentien verjaardagen is dat er absoluut, helemaal niks verandert wanneer je een nieuw getalletje krijgt toegewezen. Maar twintig jaar, dat is best een hele prestatie en het zette me aan het denken. Misschien komt het ook door mijn altijd voortdurende existentiële crisis, maar niettemin heb ik een lijst gemaakt van leefregels en -adviezen die ik de afgelopen jaren heb opgedaan en die voor mij essentieel zijn gebleken. Misschien kun jij zelf betere bedenken en dan weet je waar je die adviezen moet laten (in je reet! Nee, in een reactie natuurlijk).

1. Je lichaam is een lening. Ooit moet je die terugbetalen, dus zorg er goed voor.

2. Er is niks mis met verplichtingen, zolang het maar daadwerkelijk verplichtingen zijn en ze niet alleen maar zo voelen.

3. Respect en eerlijkheid sluiten elkaar niet uit.

4. Blijf het kind in jezelf voeden.

5. Blijf jezelf afvragen: als ik echt van mezelf zou houden/om mezelf zou geven, wat zou ik dan nu doen?

6. Geld is een middel, geen doel.

7. Bij twijfel, doen. Het is waarschijnlijk alleen angst die je tegenhoudt.

8. Probeer altijd een manier te vinden om dingen leuk te maken, hoe saai of vervelend ze ook lijken.

9. Maak fouten als je wilt leren.

10. Durf kwetsbaar te zijn, zelfs bij mensen die je niet al tijden kent.

11. Maak tijd om te kliederen, te creëren en gek te doen.

12. Ga er nooit vanuit dat je weet wat de ander denkt, net zoals je er niet vanuit kunt gaan dat anderen weten wat jij denkt.

13. Wacht niet tot de perfecte tijd. Die komt niet. Doe het nu.

14. Omring jezelf met mensen en dingen die je energie en inspiratie geven.

15. Ga elke dag naar buiten.

16. Vergeef jezelf en anderen en laat het los.

17. Het verleden bestaat niet, net als de toekomst. Het heeft geen zin stil te staan bij dingen die niet bestaan.

18. Wees je bewust van het feit dat je maar beperkt de tijd hebt en handel daarnaar.

19. Val niet in je dagdromen. Streef naar je dagdromen.

20. Als een van deze regels niet toepasbaar is op de situatie, breek dan de regel. Als je een betere regel vindt dan een van deze bovenstaande, vervang de regel.

 

Ik ben benieuwd naar jullie opgedane levensadviezen of dingen waar je jezelf aan moet (blijven) herinneren.

10 gedachtes over “Twintig levensadviezen van een (bijna) twintigjarige

  1. Dat jij nog geen twintig bent maar al wel al deze inzichten hebt, stiekem blijft mij dat verbazen en ben ik er een beetje jaloers op. Ik ben iets (veel) trager geloof ik, haha. Al zou ik een paar adviezen misschien ook eens moeten opvolgen, met jouw regels kan ik het alleen maar eens zijn! Waar ik in mijn 25jarig bestaan ook nog achter ben gekomen is dat niet alle verandering slecht is en dat je niet per definitie egoïstisch bent als je eens voor jezelf kiest en de ander een “nee” moet verkopen.

  2. Bij elk punt kan ik wel iets herinneren, dat ik denk ‘já,dat klopt! Dat heb ik toen ook zo-en-zo gedaan!’. Ik wil er nog aan toevoegen: Je leeft NU. Je weet niet of je er over jaar nog wel bent. Geniet NU. Maak je niet druk over kleine dingen, die houden je alleen maar tegen om te genieten.
    Leef. Geniet. Morgen kan ’t voorbij zijn.

    Amen.

  3. Dat zijn zeer wijze regels, zeker voor een 20jarige (zegt de 21jarige xD).
    Extra regeltjes:
    doe jezelf niet onnodig pijn
    het leven is mooi, geniet ervan
    doe soms dingen waar je later spijt van krijgt, dat zijn vaak de leukste herinneringen

Geef een reactie

