Dag 316.

Dag 316. Vandaag is een mooie dag. Ik bond de sleutel van de voordeur onder mijn schoenveters zodat ik het niet kwijt zou raken en ik ben gewoon gaan rennen. Ik wilde niet meer stoppen. Na een tijdje veranderden de bladeren op de grond in een oranje waas en hoorde ik de muziek in mijn oren niet meer. Des te langer je loopt, des te meer je in een soort meditatieve staat komt. Ik kan niet mediteren. Stilzitten en nietsdoen, dat werkt niet. Misschien als ik zou mogen internetten.

Hardlopen is iets heel anders. Je denkt aan alles en aan niets tegelijk. Het is niets anders dan je voeten op de grond en het zweven tussendoor, maar het voelt alsof je de hele wereld aan het ronddraaien bent. Voor je start, schud je je spieren los en druk je de oortjes goed vast zodat ze er niet onderweg uitvallen. En dan ga je maar, door en door.

Je stopt niet wanneer je moe bent, of wanneer je handen te koud zijn of wanneer je andere excuses hebt bedacht. Je stopt pas als je klaar bent. Wanneer je weet dat je alles hebt gegeven en wanneer je weet dat je genoeg hebt gedaan. Het zweet drupt over je voorhoofd, je veegt het af met je mouw die al vochtig is doordat je het al zes keer eerder hebt gedaan.

Je rekt en strekt en je voelt je spieren en terwijl je ademhaling tot rust komt doe jij dat ook. Niets is lekkerder dan dat gevoel. Je hebt net iets gedaan voor jezelf, voor je lijf, voor je gemoedsrust. En na het hardlopen voelt het alsof je de hele wereld aankunt. Jij en je hardloopschoenen, jullie zijn een topteam.

Ik bedacht me dat allemaal vanmorgen toen ikΒ We are the champions luisterde terwijl ik mijn cooling down deed en de neiging had om mijn handen omhoog te gooien en een overwinningsdansje te doen. Soms heb je niets anders nodig dan een goed paar schoenen en muziek in je oren om je eigen ochtend te maken. Ik ben er ieder geval heel erg tevreden mee.

Dag 316 was een goede dag.

14 gedachtes over “Dag 316.

  1. Ik ben eigenlijk jaloers op mensen die graag lopen… Ik kan me dat gevoel dat je beschrijft zo goed voorstellen en het lijkt me echt heerlijk!
    Maar lopen is denk ik niet echt voor mij weggelegd :p

    • Ik denk dat het gevoel van vrijheid en ontspanning, en dat gevoel dat je nergens aan hoeft te denken, wel in meer dingen te vinden is. Ik heb het onder andere met hardlopen, maar jij kan het heel ergens anders vandaan halen πŸ™‚

  2. Ehm ja, ik denk ook altijd: hardlopen, dat schijnt leuk te zijn! Vervolgens doe ik het eindelijk eens een keertje, en alles wat ik denk is: wanneer zijn die twee minuten rennen nu voorbij? πŸ˜‰

  3. Wat moet dat heerlijk zijn en zeker met zo’n lekker zonnetje als de afgelopen dagen. Mijn knietjes zijn niet geschikt om hard te lopen, maar dan hoef ik ook geen excuus te bedenken om af te haken. πŸ˜‰

  4. Goed zo πŸ˜€ Loop je al lang? Ik doe trouwens regelmatig zo’n overwinningsdansje hoor! (P.S. Nog mooie Utrecht-routes die je wil delen? Zoals je misschien weet loop ik niet zulke mooie routes :P)

    • Ik loop best lang, maar niet regelmatig. Soms doe ik het een paar weken niet en dan weer wel. Ik denk dat de sportschool heeft geholpen met mijn conditie, haha!
      Ik loop bij mij in de buurt hard, daar is een pad langs de Vecht, maar ik weet niet waar je woont. Als je in Overvecht/Zuilen woont, dan zou ik daar lopen. Verder ben ik zelf ook nog op zoek naar mooie routes πŸ˜‰

Geef een reactie

