Misschien ben ik wel helemaal geen meisje

Ja, oké, misschien doet de titel je een beetje vermoeden dat ik een veertigjarige man ben die iets teveel zweet en vreemde internetactiviteiten heeft, maar ik bedoel eigenlijk iets heel anders. Na deze blog zeiden een aantal mensen dat ze wel meer wilden horen over  feminisme en thema’s daaromheen. Dus hier komt het: misschien ben ik geen meisje. Ik zie je al een beetje met je wenkbrauwen fronsen terwijl je naar je beeldscherm zit te kijken. Ontspan je gezicht, voorkom rimpels! Ik zal het je uitleggen. (Disclaimer: ik ben geen expert op dit gebied. Ik ben er gewoon in geïnteresseerd)

Er is een verschil tussen gender en sekse. Sekse is in de meeste gevallen vrij duidelijk: kijk in je broek en het geslachtsdeel wat je aantreft bepaalt je sekse. Ik zeg in de meeste gevallen, omdat er ook nog mensen zijn waarbij het niet zo eenduidig zijn, ‘intersex’ noem je dat.

Bij mij is alles daarbeneden vrij duidelijk (tot zover de hoeveelheid informatie die je daarover krijgt). Maar dan heb je ook nog iets als gender en dat ligt een stuk ingewikkelder dan sekse. Gender hangt namelijk veel meer af van het beeld van de samenleving en je eigen beeld van jezelf. Op basis van je sekse, waardoor mensen meestal anderen herkennen als ‘man’ of ‘vrouw’, kennen ze je bepaalde eigenschappen toe. Bij mij, omdat ik van het vrouwelijk geslacht ben, nemen mensen aan dat ik kinderen wil, dat ik op mannen val, dat ik zorgzaam ben, enzovoorts. Je kunt vast ook bepaalde eigenschappen bedenken bij elk geslacht.

Maar misschien herken ik me wel helemaal niet in al die eigenschappen. Misschien zie ik meer van mezelf in mannelijke eigenschappen (transgender). Of vind ik dat ik evenveel van beide heb of juist helemaal niets van beide geslachten (‘genderqueer’ of non-binair). Met andere woorden: je denkt misschien van mij dat ik een meisje ben, maar misschien ben ik dat helemaal niet.

Je zult misschien denken dat al deze andere vormen van genderoriëntaties niet veel voorkomen, maar je zult nog verbaasd zijn hoeveel mensen niet conformeren naar wat er van hen verwacht wordt. Je moet natuurlijk ook rekening houden met het feit dat er bepaalde taboes zijn. Jongens mogen niet huilen (ik kan nog een hele blogpost schrijven over deze), vrouwelijke bodybuilders zijn eng/lelijk, enzovoorts. Doordat daarover behoorlijk geoordeeld wordt, zijn mensen meer geneigd te doen wat er van hun verwacht wordt dan zelf na te denken of ze zich daar wel prettig bij voelen.

Ik zie bij mezelf zowel mannelijke als vrouwelijke eigenschappen. Ik heb er geen moeite mee om bij vragenlijsten in te vullen dat ik vrouw ben, maar voor mezelf is die term te simpel. Hopelijk ga je hierdoor bij jezelf ook na waar jij je mee identificeert. Overigens wil ik wel duidelijk maken dat ik het hier simpeler heb gemaakt dan het in werkelijk het kan zijn.

13 gedachtes over “Misschien ben ik wel helemaal geen meisje

  1. Heel goed dat je hier over schrijft!! Veel mensen weten niet dat dit allemaal bestaat. Ik vind dat er ook voorlichting over moet worden gegeven op scholen, maar helaas is de wereld daar nog niet klaar voor. Ik ben trouwens een vrouw, en zo identificeer ik me ook, maar er is niks mis mee als iemand anders zich niet zo voelt.

  2. Jaaa 🙂 Leuk dat je hier iets over schrijft! Ik ben erg geïnteresseerd in alles wat met dit onderwerp te maken heeft (ik wilde eigenlijk een minor gender doen maar dat was een beetje lastig ivm minor in het buitenland :(). Vraag me alleen af waarom, want ik ben zelf echt een ontzettend wijf 😛

  3. Ja ik wil ook wel eens dom zijn, en een bitch. Zodat ik niet hoef te voelen en me nergens iets van aan hoef te trekken. Zouden er echt zulke mensen bestaan?
    Over je blog: ik vind het onderwerp wel interessant. Mensen hebben een bepaald beeld van wat vrouwelijk is, maar ik roep altijd heel hard dat ik geen meisjes-meisje ben en dat ik dat ook niet wil zijn, toch geeft me dat niet minder het gevoel dat ik een vrouw ben. Ik houd alleen niet van dat hele meisjesachtige.

  4. Laci Green heeft hier een video over – ik weet dat je die gezien hebt, dat moet gewoon – en ik had eigenlijk wel een verwijzing verwacht! Je bent wel duidelijk, daar niet van, maar Laci geeft wellicht net weer wat meer info..?

Geef een reactie

