Hij die zonder zonde is

Er zijn dagen waarop ik dit tekstvak in WordPress vul met honderden woorden om vervolgens te realiseren dat ze allemaal leeg zijn en ze te verwijderen. Ik heb genoeg ideeën, genoeg om over te schrijven en te vertellen, maar het gebeurt vaak zat dat ze niet aansluiten bij hoe ik me voel.

Ik ben wel eens bang dat ik ooit mijn laatste idee zal hebben. Ik ben bang dat er nooit iets van me gepubliceerd (en gekocht) wordt. Ik ben bang dat jij, de lezer, op een dag erachter komt dat ik eigenlijk ook maar van niks weet en enigszins teleurgesteld afdruipt. Ik ben bang dat dit mijn hoogtepunt is en dat ik de rest van mijn leven in middelmatigheid zal doorbrengen.

Iedereen heeft in zekere mate die angsten wel. Ik ben niet anders dan anderen. Vaak benader ik die angsten met een zekere humor, omdat dat de enige manier is om ermee om te gaan. Natuurlijk is het zo dat het grootste gedeelte van mijn angsten onzin zijn. Dan kan ik er net zo goed om lachen, toch?

En er zijn dagen waarop ik naar dit tekstvak kijk en me probeer te bedenken hoe ik over vijf jaar misschien nog naar dit tekstvak kijk en hopelijk dan heel anders ben en veel verder en veel wijzer ben en niet meer jaloers hoef te zijn op anderen die al hebben wat ik wil. Hopelijk hoef ik dan niet meer te schrijven om indruk te maken, maar gaat het dan zonder moeite.

Het is ongeveer hier dat je erachter moet komen dat dit stukje geen nut had. Geen entertainment (tenzij je het leuk vindt om zeurderige stukjes te lezen) en het is ook geen roep om hulp. Ik heb geen hulp hiermee nodig, ik wilde het even van me afschrijven. Zie het als gekras in een bankje in het park. In al die kleine krasjes staat misschien dit verborgen.

Ik ben bang.

11 gedachtes over “Hij die zonder zonde is

  1. Dat gevoel ken ik ook maar al te goed. De laatste tijd blog ik ook ’n beetje minder – en dat is meer te wijten aan het feit dat ik mijn blogjes niet goed genoeg vind dan aan een gebrek aan inspiratie. Ik ben vooral bang om heel mijn leven te willen schrijven, maar het niet te kunnen (volhouden) /durven/…

  2. Inderdaad, Charlie’s filmpje ging hier ook over, en ja, iedereen heeft daar wel eens last van. Ik denk dan altijd aan dat zinnetje dat aan Dalí wordt toegeschreven: ‘Don’t be afraid of perfection, you’ll never reach it’. Of het nu waar is of niet, het doet me toch wat beter voelen omdat ik het interpreteer dat je in termen van ‘anders’ moet denken, en niet ‘slechter of beter’ (hoewel dat ook niet àltijd gaat …).

  3. Ik denk dat ik het nog snap ook. Vanmorgen nam ik me voor om weer eens wat dieper na te denken voor ik wat blog. Echte verhaaltjes schrijven in plaats van losse flodders die afgeraffeld lijken.

Geef een reactie

