De kou is koud

Stukje bij beetje wordt het steeds kouder en zo komt het dat ik op dit moment vier lagen kleding aan heb en alsnog de kippenvel op mijn armen voel. Ik ben een koukleum. ’s Winters heb ik regelmatig paarse nagels en voel ik mijn tenen niet meer. Nee, dat is inderdaad niet goed. Maar het voordeel van een koukleum zijn, is het opwarmen.

Zo nam ik vanmiddag een lekkere warme douche. Met ‘warm’ bedoel ik ‘zo heet dat je net zo goed in een lavastroom had kunnen staan’. Heerlijk is dat. En dan wachten tot de huid op je armen vuurrood is en alle stoom de badkamer eruit doet zien als een discotheek waar ze iets te royaal zijn met de rookmachines. Vervolgens kleed ik me dan lekker dik en warm aan voel ik mijn wangen al gloeien.

Een andere opwarmmethode is heel simpel: gewoon in bed blijven liggen. Natuurlijk moet je er eerst even uit om je laptop erbij te pakken en genoeg eten om de dag mee door te komen, maar dan kun je ook lekker blijven liggen (tot je weer naar de wc moet. Het leven van een koukleum blijft zwaar). Ik raad een televisieserie- of filmmarathon aan.

Natuurlijk mogen eten en drinken niet ontbreken. Zo vind ik de kou een ontzettend goed excuus om heel veel warme chocolademelk en thee te drinken en vind ik het totaal niet vreemd dat ik heel veel havermout eet (ik weet dat veel mensen dat vies vinden, maar geloof me, ik ben de havermoutkoningin en als ik het maak, is het goddelijk). Maar chocola mag natuurlijk ook. Ja, dat warmt op. Denk ik. Soort van. Maakt het uit?

En wanneer je dan na je lekkere warme douche in bed ligt met je laptop en een grote mok thee om je warm te houden, vergeet dan niet je favoriete trui, je wintermuts en de pluche beer van toen je drie was. Het voelt namelijk als een grote warme knuffel om omringd te zijn in zachte stoffen die je warm houden.

En dan moet je naar buiten. Balen.

18 gedachtes over “De kou is koud

  1. Ja het is zeker kouddd.. brrr.
    Ik heb ook heel wat lagen kleden aan aangezien ik ook een aantal uren buiten werk…
    Vandaag lekker binnen blijven om de aankomende week weer de kou in te gaan..

  2. Als ik het al koud heb en ik kruip in bed, moet ik heel vaak naar het toilet, tenzij ik van tevoren mijn hittepit opwarm en op mijn voetjes leg. Dan gaat het goed. Koude voeten zijn echt het sleutelwoord hier. Met warme voeten kan ik de hele wereld aan.

  3. Lavastroomachtige douches klinken mij niet echt heel lekker in de oren.. Ik houd wel van kou, maar niet van zinloos herfstweer (stomme regen). Gewoon op dag één 30 graden en zon en op dag twee drie meter sneeuw 🙂

Geef een reactie

