Spot de Nederlander

Je zit in de bioscoop, de aftiteling begint en de lichten gaan aan. Dit is het moment waarop normale mensen opstaan en de buitenwereld weer betreden, maar soms zie je een fanatieke filmfan nog naar het scherm staren om erachter te komen wat de naam van die ene acteur nog was. Ik doe iets anders.

Het is een uitdaging: spot de Nederlander. Geloof me, bij elke film, elke productie, of het nu dicht bij Nederland is of niet, er werkt altijd een Nederlander mee op welke manier dan ook. En ik zie het als mijn persoonlijke taak die ene landgenoot op te sporen in de lange lijst met voorbij schuivende namen.

Maar er is een belangrijke regel. Het moet namelijk wel echt een Nederlander zijn, en niet een Amerikaan met een Nederlandse achternaam. Soms is het lastig om daar achter te komen, maar meestal voel je het in je Duitsche bloed. Dan weet je: dit is niet zomaar een pseudo-Nederlander, een buitenlander die toevallig dezelfde naam draagt als een oliebol etende, oranje shirts dragende, Sinterklaas vierende Nederlander, nee, dit is er een van ons.

Dat is een belangrijk moment tijdens de aftiteling, dat je weet dat er ergens iemand is met het Nederlandse gen in zich, die zijn of haar werk doet in het buitenland en zo de trots van dit land mag voortzetten.

Ik ben eigenlijk helemaal niet nationalistisch ingesteld, maar het is toch heel grappig om te zien dat we werkelijk overal zijn. Vanuit dit hele kleine landje kunnen we toch heel veel invloed uitvoeren, al is het alleen als Costume Design Assistant.

10 gedachtes over “Spot de Nederlander

  1. Ja, ik doe dat dus ook, haha. Er zijn nog best veel NL’ers die aan grote producties meewerken πŸ™‚ Al wordt ik in de bios meestal wel weggesleept door vrienden die het niet zoveel kan boeien… Terwijl ik dan ook nog denk “misschien komt er nog iets”, haha!

  2. Het valt inderdaad vaak op in films. Heb je dat niet als je op vakantie bent? Het maakt niet uit waar je bent, in welke uithoek je op vakantie gaat, er zijn altijd Nederlanders. Het is bizar!

Geef een reactie

