Fifty Shades of NEE

Er zijn heel veel dingen waar ik een passie voor heb en één van die dingen is mijn totale afkeer van het boek Fifty Shades of Grey. Ik wist bijvoorbeeld al dat het Twilight fanfiction was en gezien mijn andere passie mijn totale afkeer van Twilight is, was het alleen maar logisch dat Fifty Shades me ook niet zou pakken. Daarnaast had ik al gehoord dat het boek een totaal verkeerd beeld schetst van BDSM (je weet wel, waar Rihanna over zingt in één van haar nummers) en toen was ik al best overtuigd dat ik er geen fan van zou zijn, want ik ben al-tijd realistisch. Soort van.

Maar kom op, als iemand het je gratis en voor niets doorstuurt, dan raak je nieuwsgierig (hoi Karlijn, bedankt Karlijn!). En ik begon te lezen. Ik heb heel veel gelezen, tot ongeveer een derde van het boek.

Want dit boek is sneaky. Het vertelt je dat het om seks draait en vervolgens duurt het een halve dag voordat je überhaupt zo ver hebt gelezen en alle zwaar overdreven uitingen van lust hebt overleefd (het woord Adonis komt vaker, veel vaker voor dan me lief is). Denk je net dat je bij het ‘vieze’ stuk van het boek bent gekomen wanneer je het woord ‘cocks’ leest, blijkt het over iets totaal anders te gaan. Verdeurie.

En dan kom je eindelijk bij de seks. Ik denk niet dat ik de reactie had waar de schrijfster van het boek op had gehoopt, want ik zat alleen maar te gniffelen. Niet omdat het zo spannend was, maar omdat het echt walgelijk saai en slecht geschreven is.

Het boek draait om Anastasia, wiens enige twee fouten zijn dat haar haar nooit goed zit en dat ze klunzig is. Verder heeft ze niet echt een mening of achtergrond of iets wat haar ook maar enigszins interessant maakt, behalve dan dat ze heel vaak op haar lip bijt (seriously?). Christian Grey is een sexy, bijzonder knappe en jonge zakenman die stiekem een of andere vage sekskamer blijkt te hebben, koud en afstandelijk is en stalkergedrag vertoont. Natuurlijk is Anastasia dol op hem!

Dus. Ik heb het geprobeerd. Echt. Ik heb geprobeerd het boek te lezen en leuk te vinden, maar ik kan het niet meer aan. Als ik nog één keer moet lezen dat Anastasia iets voelt ‘down there‘ (waar? Je tenen?) dan ga ik huilen. Er zijn momenten waarop je moet zeggen: “En nu klik ik dit weg!”. Dat moment komt bij mij niet vaak, maar hier was het noodzakelijk.

Ik lees nog liever Twilight.

25 gedachtes over “Fifty Shades of NEE

  1. Heerlijk om te lezen dat dochterlief het eindelijk gedurfd heeft om het boek te gaan lezen en heerlijk dat ik nu eindelijk durft te vertellen dat ik het boek voor mijn verjaardag hebt gekregen…en ik moet zeggen Nicole…ik ben het met je eens, ik heb nu het sexstuk gelezen en dacht; is dit waar iedereen het zo over heeft? hihi…en ik dacht ook al; ”down there?” wees een beetje concreter Ana!

  2. I feel you. (Niet op die manier. :P) Het aller-aller-ergste aan dit boek vond ik niet de schrijfstijl, niet de seksdingen, maar het personage Anna. Ik heb nog nooit zo’n hekel aan een personage gehad sinds Bella.

  3. Met dank aan Karlijn, maar ik heb er zelf nog steeds geen woord uit gelezen, haha! En heb er na al dat slechte commentaar eigenlijk ook helemaal geen zin meer in. Ik vermaak me wel weer met mijn interieur blogs (en ja daar ga ik je nog over mailen!)

  4. Haha, heel herkenbaar! Ik wou het niet lezen, omdat ik ervan overtuigd was dat ik het slecht zou vinden, maar ‘k heb me uiteindelijk toch verplicht om een deel te lezen zodat ik mijn mening ten minste een beetje kon verdedigen :p het is inderdaad verschrikkelijk geschreven – en de seksscènes: zodra je daar beland bent, barst ze om de vijf blz. in 1000 stukjes uiteen (oh, ‘k geloof zelfs dat ze dat in haar allereerste vrijscène drie keer gedaan heeft).

  5. Yay, eindelijk iemand die het met me eens is! Ik had er ook een stukje over geschreven, want ik ergerde me ook mateloos aan deze boeken (ik hield al mijn ergernissen bij in notities in mijn telefoon haha). Die eindeloze herhalingen in die boeken.. Ugh!

  6. Ik ben er niet eens aan begonnen, zeker niet toen ik hoorde dat het slecht geschreven was. Een collega van me zei dat Ana haar aan mij deed denken, maar als je zegt dat haar haar niet goed zit en dat ze klunzig is ben ik eigenlijk een beetje pissig op die collega!!! >-(

  7. Ik denk ook niet dat ik deze boeken wil lezen. Alhoewel, Twilight was ik ook niet van plan te lezen, maar toen kreeg ik het laatste deel cadeau en ik ben anti onuitgelezen boeken hebben, dus ja… Nu dus maar hopen dat niemand mij 50 tinten gaat geven, haha!

  8. Ze staan hier in de kast. Iedereen heeft er een mening over en omdat ik veel boeken lees, wil ik mee kunnen praten hierover. Ik wil weten of ik het goed vind of juist helemaal niet en dus ga ik ze lezen, maar dan wel als ik er tijd voor heb. Nu ben ik nog bezig met een challenge, qua boeken lezen.

    • Thanks 😛 Het is origineel geschreven als Twilight fanfiction en later zijn de namen van de personages veranderd. Christian Grey is dus bijvoorbeeld Edward Cullen. Volgens mij staat zelfs in het boek aangegeven dat het origineel online gepubliceerd was als fanfiction.

      • Dat maakt het nog erger. Maar goed, ik doe niet aan hype-lezen (tenminste, ik probeer het te mijden bij dit soort boeken ^^), dus ik ga zometeen lekker verder in een onbekend boek 🙂

  9. haha heb de 1e gelezen, heb de 2e,maar ben niet geboeit verder te lezen. vond hem wel redelijk leesbaar, maar de karakters waren zwak, telkens als het weer begon het vaagjes over Christian’s achtergrond, maar toch boeide het mij weinig en ana heeft geen eens een achtergrond.

Geef een reactie

