De loop der dingen

Toen een vriendin van de middelbare school me een aantal weken geleden vroeg of we wel eens feestjes hadden in mijn studentenhuis, had ik haar kunnen vertellen dat we wel heel vaak meezingen en -dansen met liedjes op de radio, dat we behoorlijk veel suiker naar binnen werken en geweldige lasagne’s maken, maar in plaats daarvan zei ik dat we niet echt feestbeesten waren in die zin. Er staan nog drie flessen wijn in de keuken waar een klein laagje stof over hangt. Je denkt misschien dat dat heel chique staat, maar het is eigenlijk gewoon luiheid.

Soms lijkt het alsof er nooit niet-leuke dingen gebeuren in studentenhuizen. Je kent alle verhalen al, over gezelligheid, schoonmaakroosters en afwas die zo lang blijft staan dat het eigenlijk gewoon een beetje bij de keuken gaat horen. Maar soms gaan er mensen weg en dat is best heel verdrietig. Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn hart niet constant gebroken is, maar het is altijd jammer om een huisgenoot te zien vertrekken. Je hebt meer gedeeld met die mensen dan je denkt.

En zo draait en beweegt alles. Mensen komen en gaan. Je deelt ervaringen en misschien onthoud je de helft er niet meer van, maar het gevoel is er nog steeds. Alles stroomt, of je het nu tegen wilt houden of wilt versnellen, het blijft doorgaan op een tempo dat je niet verwacht.

Dat is genoeg sentimentaliteit voor vandaag, ook al meen ik het. Vandaag heb ik het huis schoongemaakt (waaronder mijn kamer, die met z’n zeven vierkante meter toch een behoorlijke klus blijkt te kunnen zijn) en zo meteen ga ik weg. Ik kom waarschijnlijk pas terug na de vakantie, in 2013, wat overigens heel eng en ver weg klinkt, ook al is het zo dichtbij. En dan begint het riedeltje weer opnieuw. Alles is hetzelfde en alles verandert op een gekke manier. Zo gaan dat soort dingen.

9 gedachtes over “De loop der dingen

  1. Het lijkt bar veel op het gewone leven.
    Alleen hoef ik niet te studeren, al leer ik wel
    van contact met anderen, mijn week en hetbdichten.
    Goede dagen en een fantastisch 2013!

Geef een reactie

