Dit is niet hoe ik het me had voorgesteld

In het eerste jaar van mijn studie was ik enorm gemotiveerd. Ik maakte uitgebreid aantekeningen, stopte ze in een map, samen met de samenvattingen van alles wat we moesten lezen, wat ik netjes allemaal bijhield, op tijd en wel. Ik miste geen college, want wie weet wat voor waardevolle informatie ik tekort zou komen!Elk tentamen ging ik tegemoet met zenuwen en als er een vraag was die ik niet helemaal begreep, wilde ik door de grond zakken.

Het tweede jaar was al wat minder. De eerste helft ging ongeveer hetzelfde als in het eerste jaar, maar mijn cijfers vielen, vergeleken met het werk dat ik verzette, voor mijn gevoel een beetje tegen. Het laatste half jaar, daar ging het mis. Want toen kreeg ik een vak wat ik helemaal niet interessant vond en voor de eerste keer kreeg ik het idee dat de colleges niets toevoegden. Ik hield het allemaal niet meer zo netjes bij. Ik was enorm nerveus voor de tentamens, totdat het bleek dat ik hogere cijfers begon te halen.

Het derde jaar, nu dus, is een totale ramp als je kijkt naar hoe gemotiveerd ik bezig ben met de stof. Alle colleges volgen? Wie doet dat soort dingen nog? Dat is zó 2010. Nee, dat is nergens voor nodig, tenzij het verplicht is (en zelfs dan zijn er nog wel manieren). “Dit is wat je moet doen”, zegt mijn ongemotiveerde studentenbrein. “Je doet het gewoon lekker rustig aan deze periode, en dan aan het einde, je weet wel, de laatste paar dagen voor een tentamen, dan ga je er gewoon voor. Dat is een makkie, kun je best.”

Wie ben ik om niet naar mijn eigen brein te luisteren? Ze heeft gelijk. Het is heerlijk rustig, het grootste gedeelte van de periode. Het zijn die laatste dagen die wat minder zijn. En met minder bedoel ik hysterisch. En met hysterisch bedoel ik ervan overtuigd zijn dat ik bestemd ben voor een leven als kassameisje (begrijp me niet verkeerd, ik heb achter de kassa gewerkt en ik kijk er niet op neer, maar laten we eerlijk zijn: je hoeft er geen academicus voor te zijn). En dan doe ik mijn tentamen en valt het heel erg mee.

Het ligt eraan wanneer je het me vraagt, maar wanneer ik niet wanhopig boeken aan het doorbladeren ben in de hoop op magische wijze alle informatie in één keer in mijn hoofd te krijgen, dan ben ik prima tevreden met deze regeling die ik voor mezelf heb bedacht. Sterker nog, hoewel het niet precies is zoals ik het me had bedacht toen ik op de middelbare school zat, misschien is dit wel beter. Ik heb namelijk nooit echt de hoop dat ik het heel goed zal doen op een tentamen en toch heb ik nog nooit een herkansing gehad (even afkloppen).

Overigens wil ik wel zeggen dat het niet geheel mijn eigen schuld is dat ik dit doe. Het is ook een schuld van mijn vriendinnen, die me dit (goede/slechte?) voorbeeld hebben gegeven. Ik ben het ze dankbaar.

7 gedachtes over “Dit is niet hoe ik het me had voorgesteld

  1. Vind het altijd zo knap dat iemand zo gemotiveerd kan zijn. Ik kruip maar een beetje door het leerjaar, volg vaak college’s maar niet altijd, maak mijn huiswerk wel eens en leer over het algemeen wel. En anders wel voor de herkansing. Oké, ik deed wel anderhalf jaar over mijn P en ik heb het één en ander in te halen van vorig jaar, maar ik zit wél in de 3e en heb mijn major ruim voldoende afgesloten!

    Oké oké ik ben gewoon lui.

  2. Het lijkt me lastig om gemotiveerd te blijven. Ik weet nog dat ik mijn diploma kreeg en dat een docent zei dat ze dachten dat ik het niet zou halen. Dat vond ik gek, ik was met prima cijfers geslaagd, maar had het ook een beetje rustig aan gedaan.

  3. Ik ben iemand die steeds gemotiveerd moet blijven. Lukt dit niet? Dan is het kansloos. Ik kan mij er niet toe zetten, of lastig toe zetten, om iets te leren wat mij niet boeit. En dit is erg frustrerend want aan het einde wil je dus wel dat papiertje hebben…
    Ik hoop dat het je lukt met je eigen schema 🙂

Geef een reactie

