Snippers van gisteravond

Soms vergeet ik hoe leuk het is om te dwalen. Om ’s avonds laat ergens te zijn waar in nog nooit ben geweest en niet bang te zijn voor wat er daarna gebeurt. Om de kou tot in mijn botten te voelen, maar niet naar binnen te willen gaan.

Midden in de nacht in een pizzatent in Amsterdam. In onze bleke vingers een wafel.
“I like this waffle better than the last one”, zegt mijn huisgenoot.
Ik denk er even over na, maar kom tot de conclusie dat ik het niet met haar eens ben, al zijn ze allebei overheerlijk. De man van het café zet een dienblad tussen ons in met twee warme stukken pizza. Aan een tafel achter ons zitten een stel jongeren te praten in zeker drie verschillende talen. Eén van hen, een meisje met donker haar en piercings, heeft het hoogste woord. Ze lacht hoog en uitbundig.

Ik vind het leuk om condenswolkjes te blazen en te kijken. Mijn huisgenoot huppelt van de ene voet op de andere om het warm te krijgen. De trein is te laat. Andere mensen op het perron kijken het spoor af, links en rechts, links en rechts, tot er uiteindelijk lichten opdoemen.

En dan ineens: thuis. Alsof de hele avond niet gebeurd is. Het is warm binnen. Ik klop de sneeuw van mijn schoenen en probeer mijn tenen te bewegen. Mijn vingers zijn er nog erger aan toe, zo koud, met blauwe nagels. Gek genoeg wil ik nooit naar bed na een avond als deze. Ik wil gewoon zijn, denken, alles op een rijtje zetten. Dus ik zet een kop thee en probeer dat te doen, maar ik ben veel te moe.

Ik ga dromen, maar ik weet dat de realiteit ook leuk kan zijn.

6 gedachtes over “Snippers van gisteravond

Geef een reactie

