You only live once – that’s the motto

Hoewel ik YOLO vaak gebruik omdat het grappig is en omdat er gewoon veel situaties zijn waar je het in kunt gebruiken, zit er wel iets achter wat ik mooi vind. Ik weet het, ik weet het, het klinkt belachelijk, maar ik zal het uitleggen.

Als je niet weet wat YOLO is, betekent dat dat je weinig tijd op het internet doorbrengt en/of vrienden hebt die je sparen (ik ben niet zo’n vriendin). De uitdrukking komt van een liedje van Drake waarin hij zingt: “You only live once ‒ that’s the motto nigga YOLO”. Prachtig poëtisch natuurlijk, en veel mensen gebruiken dat als excuus om onverantwoordelijke dingen te doen. Je kunt waarschijnlijk talloze voorbeelden vinden op het internet.

Ik gebruik het vaak ironisch en spottend, maar in principe heeft Drake, hoe slecht zijn nummer ook is, wel een punt. Ook al geloof je in reïncarnatie, dit leven, op dit moment, is belangrijk. Laat het gelden, doe er iets mee en maak er wat van.

Dat klinken in eerste instantie loze woorden en clichés, maar wat ik ermee bedoel is dat je een keuze hebt. Of je laat je leiden door angsten of bepaalde denkbeelden over hoe dingen horen, of je pakt je kansen en doet de dingen waar jij gelukkig van wordt, omdat je weet dat het leven draait om meer dan ‘moeten’.

Dat Drake nou eenmaal een generatie bavianen heeft geïnspireerd om te gaan coma-zuipen en hun geslachtsziekten te verspreiden, dat is op z’n zachtst gezegd onfortuinlijk, maar je hoeft het dus niet zo op te vatten. En stiekem, heel stiekem, gebruik ik YOLO wel eens serieus. Bijvoorbeeld wanneer ik een gek mailtje stuur naar een bedrijf of even een klein beetje moed nodig heb. Noem me gek, maar het werkt wel. En maak je geen zorgen, ik laat er geen tatoeage van zetten.

13 gedachtes over “You only live once – that’s the motto

  1. “Dat Drake nou eenmaal een generatie bavianen heeft geïnspireerd om te gaan coma-zuipen en hun geslachtsziekten te verspreiden, dat is op z’n zachtst gezegd onfortuinlijk,” hahaha xD
    Verder ben ik het helemaal met je eens en is het stiekem wel een goed excuus. Want ja, YOLO!

Geef een reactie

