Ik kan die persoon zijn

Toen ik nog heel jong was, gingen mijn broer en ik altijd skeeleren op een pleintje dichtbij ons huis. Op een dag was daar een cameraploeg en ze hadden een van ons nodig om door een shot heen te skeeleren. Ze vroegen ons wie dat wilde doen. Ik durfde niet, bang als ik was dat ik zou vallen of het ‘fout’ zou doen. Uiteindelijk heeft mijn broer het gedaan en op het moment dat hij werd gekozen, had ik spijt.

Deze mentaliteit is er nooit echt helemaal uit gegaan bij mij. Ik heb altijd gedacht dat succes, geld, liefde en allerlei andere toffe dingen meer bestemd waren voor anderen. Met andere woorden: ik ben niet zo iemand die geweldig succesvol wordt, want ik ben niet zo’n persoon. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat succesvolle mensen, mensen die hun dromen waarmaken, een speciaal iets in zich hebben wat ik รผberhaupt niet bezit of kan bezitten.

We weten allemaal wel dat dat niet waar is. Niet omdat ik nu zo geweldig ben, maar omdat we allemaal iemand kunnen zijn die geweldig succesvol wordt. We kunnen het in ieder geval niet weten als we niets proberen. En ik probeerde niets, omdat ik dacht dat het toch niks werd.

Maar ik kan die persoon zijn. Ik kan die persoon zijn die dingen bereikt en succes heeft en wedstrijden wint en een geweldige baan krijgt. Ik kan die persoon zijn die een bedrijf opzet of een roman schrijft of een wereldreis maakt. En ik wil die persoon zijn. Daar hoef je niets bijzonders voor in je te hebben, behalve een behoorlijke scheut moed en blind vertrouwen.

Wanneer ik mezelf erop betrap dat ik iets niet doe ‘omdat ik niet zo’n persoon ben die daarin slaagt’, vertel ik mezelf dat ik zo’n persoon kan zijn. En op een dag ben ik zo’n persoon, en zo niet, dan weet ik dat ik iemand ben die het heeft geprobeerd, en dat is nog altijd beter dan iemand die nooit een risico heeft genomen.

17 gedachtes over “Ik kan die persoon zijn

  1. Ik heb hier altijd een dubbel gevoel bij. Ik heb al meerdere teksten geschreven op mijn blog waarin ik klaag over die druk om succesvol te zijn – maar tegelijk wil ik niets liever dan een goede schrijfster zijn (al staat goed in de schrijfwereld bijlange niet voor succesvol :p )

  2. Je was gewoon heel slim. Verschijnen voor een (Nederlandse) camera gun echt je niemand (NOS is een eventuele uitzondering). Voor je het weet zit je met je hoofd bij de commerciรซlen of PowNews.

Geef een reactie

