Nieuwe trotse ouder

Ik hou van schattig. Ik hou van pluizig. Ik hou van kleine, uitpuilende oogjes. En aangezien het onmogelijk is om een konijn te houden in dit kleine huisje (en dit nog kleinere kamertje), werd het al snel iets anders. Vissen.

Tenminste, dat was totdat de huisgenoot van wie het aquarium was ging verhuizen, want toen hadden we ineens een lege plek in onze gang en in onze harten. Het duurde weer een tijdje voordat we kwamen op de ultieme huisdieren, het toppunt van schattigheid en compactheid: hamsters.

Dat idee kwam ongeveer vier dagen geleden en op dit moment staat er een prachtige kooi van Marktplaats op de gang met twee dwerghamsters die zo lief zijn dat je spontaan hersencellen kwijtraakt. En niet alleen dat: ze zijn ook nog eens vriendjes met elkaar (tenminste, we hopen dat het twee mannetjes zijn of twee vrouwtjes, want het zijn broertjes/zusjes en het zou nogal vervelend en incestueus zijn als ze kindjes zouden maken).

Ooit, lang geleden, had ik ook hamsters, maar net zoals je vergeet hoe je vrienden maakte op de basisschool, weet ik niet meer hoe ik vrienden maak met hamsters. Inmiddels heeft Columbus – mijn hamster – al op mijn hand gezeten en heeft Diglet – de hamster van mijn huisgenoot en ja, Diglet is de naam van een Pokémon – een stukje appel van me gegeten. En zo weet ik het zeker: we zijn soulmates.

Ik voel me een nieuwe trotse ouder met zo’n klein beestje onder mijn hoede, zeker nu ik niet bij mijn moeder woon en zij me vertelt dat ik mijn hamster moet voeren. Maar ik ben klaar voor de verantwoordelijkheid en ik ben zo, zo blij dat het niet een werkelijk kind is. Ik ben beter als de bezitter van een huisdier en daarnaast hoef ik niet ’s nachts uit bed om de luier van mijn hamster te verschonen. Toch?

13 gedachtes over “Nieuwe trotse ouder

  1. Wakker liggen omdat één van de heren een nieuw record wil neerzetten in de tredmolen!
    Ik zou er als student wel een dynamo op aan sluiten…
    Levert het je tenminste nog wát op….
    Hamsters zijn nachtdieren, die slapen als jij ze wilt aaien…

  2. Gefeliciteerd! Toch wil ik als hamsterexpert (met drie eigen monsters en een opvang) toch even zeggen dat hamsters ab-so-luut niet samen kunnen, ook niet als het broertjes/zusjes zijn en al helemaal niet als je niet eens het geslacht weet. Ondanks dat het nog redelijk vaak gezegd wordt.

    Je kan bij een hamster niet altijd zien of ze zwanger zijn tot op de dag dat de beebs komen. Wat ga je doen als er ineens wel 10 kleine friemelende garnalen in de kooi liggen? Zodra de moeder bevallen is, is ze direct weer vruchtbaar (a la die konijnentjesreclame “ik dacht echt dat het twee mannetjes waren”). Die beebs kunnen ook niet lang samen zitten, dus met drie weken heb je vier kooien in de kamer staan.

    Of als Columbus Diglet ’s nachts aan stukken scheurt? Ja, dat is echt de beste manier om het te beschrijven…heb het helaas iets te vaak zien gebeuren 😦 zelfs bij de enkele hamsterras (en dat zijn niet de standaard dwerghamsterrassen) waar het eventueel missschien wel kan, gaat het vaak nog mis. Voorkomen is beter dan genezen!

      • Bedankt voor het nemen van de tijd om dat stukje te schrijven! Ik heb al nagedacht over al die opties en ik heb er niet echt een antwoord op. Tot nu toe gaat het goed samen en zodra we merken dat ze veel gaan vechten, halen we ze uit elkaar. Ik zou zelf ook kunnen kijken of het mannetjes of vrouwtjes zijn (ik had vroeger zo’n boekje over hamsters, zo grappig! Maar daar stond dat dus ook in, hoe je dat kunt weten), maar in principe hoeft dat niet.
        Ik weet nu wel naar wie ik moet als ik vragen heb, thanks! 😉

Geef een reactie

