Fabrieksstudenten

Ik ben enorm dankbaar dat ik de mogelijkheid en het voorrecht heb om te mogen studeren, laat dat als eerste duidelijk zijn. Mijn studie heeft me veel gebracht. Niet alleen kennis en vaardigheden, maar ook fijne sociale contacten en inzichten die belangrijk zijn voor mij. Maar in de drie jaar dat ik studeer, heb ik ook geleerd dat er een aantal problemen zijn met het onderwijs.

Iets waar ik bijvoorbeeld al vanaf het begin van mijn studentencarrière tegenaan loop, is het feit dat het traditionele onderwijssysteem de ervaring van het individu compleet uitsluit. Beoordelingen zijn vaak gebaseerd op momentopnamen waarin de ‘kennis’ (dat komt hierna aan bod) van de studenten op een gestandaardiseerde manier wordt getest. Op een enkel reflectieverslag na – wat overigens ook aan allerlei vaste eisen moet voldoen – moeten studenten aan een aantal eindtermen voldoen. Studieprestaties zijn niet gelijk aan inzicht en ervaring, terwijl die in mijn ogen minstens zo belangrijk zijn.

Bovendien wordt er doorgaans maar één soort kennis of intelligentie getest, namelijk het vermogen om informatie vast te houden, het eventueel te verbinden aan andere informatie en dat te kunnen verwoorden. Ik merk aan medestudenten en vrienden dat zij het idee hebben dat het goed zijn in het maken van tentamens betekent dat je intelligent bent en andersom, het niet goed zijn in het maken van tentamens, betekent dat je onintelligent bent. Dat terwijl intelligentie meerdere aspecten heeft. Bovendien is het niet moeilijk om met een beetje bluf een tentamen door te komen als je een beetje handig met woorden bent (en het tentamen niet zo heel goed is).

In het onderwijs is er een enorme mogelijkheid om te leren, maar tegelijkertijd worden wij als studenten gevormd naar hoe men van buitenaf wil dat wij zijn. Door ons aan te moedigen aan de eindtermen, eisen en vastgestelde studieduur te voldoen, worden wij beperkt in onze individuele vrijheid en creativiteit. Daarmee wil ik niet zeggen dat onderwijs afgeschaft moet worden en dat we allemaal vrij en los moeten gaan leven (tenzij je daar zelf zin in hebt natuurlijk), maar wel dat het onderwijs anders ingericht zou kunnen worden. Op de manier waarop het systeem nu in elkaar zit, is de student meer een fabrieksproduct met een bepaalde economische waarde dan een mens die de wereld om zich heen probeert te duiden en vorm te geven.

Natuurlijk ben ik heel benieuwd hoe jullie hierover denken. Het kan nooit kwaad om kritisch te zijn op een systeem (of op deze blogpost).

Advertenties

14 gedachtes over “Fabrieksstudenten

  1. Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het jammer dat vaak alleen getoetst wordt door middel van schriftelijke tentamens. Ik heb namelijk faalangst als het daarop aankomt en zak dan ook vrijwel standaard voor die tentamens, terwijl ik voor de zeldzaam voorkomende papers en presentaties altijd wel mooie punten haal. Ik heb dan straks uiteindelijk vijf tot zes jaar over mijn bachelor gedaan, terwijl ik er van overtuigd ben dat dit veel sneller had gekund als ook andere toetsingsmanieren wat meer zouden worden gebruikt.

  2. Ik ben het met je eens. Op de manier waarop er nu les gegeven wordt bij ons, weten mensen precies wat ze wel en niet hoeven te doen en op die manier kun je eigenlijk heel gemakkelijk je diploma halen zonder echt wat te leren. Van mij mag er wat veranderen aan het huidige systeem!

  3. Akkoord. Er wordt tegenwoordig nogal gefocust op het vasthouden van info om die dan opeens uit te spuwen op een examen. Ik ben voorstander van meer permanente evaluatie en een mengeling van schriftelijke en mondelinge examens, zonder al te veel meerkeuze (waarvoor vaak enkel gekozen wordt vanuit het perspectief van de prof annex verbeteraar, die dan minder werk heeft). Via permanente evaluatie kan je ook meer de algemene evolutie en intellectuele ontwikkeling van een persoon meten en ondersteunen.

  4. Ik ben het met je eens. Algemene ontwikkeling is zeker belangrijk.
    Kijk maar als je een kwis doet. Ik win erg vaak… Weet van alles wat.
    Van belang voor studeren is volgens mij ook nieuwe wegen in slaan, ontdekkingen doen.
    Ik hoef toch geen oude economie te eren als ik zelf een Nder stelsel bedenk dat werkt.
    Het geldsysteem afschaffen zou geen utopie te hoeven zijn. Dit is maar een voorbeeld.
    Een docent brengt alleen zijn ervaring over. Terwijl het beter is om met een nieuwe jaargang iets met elkaar te bedenken.
    Een uitdaging voor studenten. Waar de rest van de wereld iets aan hebben kan!
    Kritisch zijn naar systemen en politiek of maatschappij is ook goed. Anders wordt het. Ooit beter of anders.
    Klakkeloos de massa volgen of de schreeuwer op het plein is ook niet goed.
    Wees ook kritisch naar jezelf.
    Studeer ze!

      • Het Belgische onderwijs behoort tot de beste van Europa hoor 😉 Tenminste, via de maatstaven die je hierboven beschrijft. Men wilt een hervorming van het middelbare onderwijs, omdat dit te rigide is opgedeeld in mentale kennis (ASO) versus praktische kennis (BSO & TSO). Voor een deel zitten er echter ook vooroordelen tussen ) à la ‘als je van ASO naar BSO gaat ben je dom’. Maar in plaats van daar iets aan te doen, wilt men nu een combinatie maken van deze twee, en de leerlingen veel later een specialisatierichting laten kiezen (dus pas op 14/15j, terwijl dit nu op 12j ligt). Dit komt voor mij dan weer neer op het kind met het badwater weggooien.
        Op universitair vlak denk ik niet dat er grote verschillen zijn tussen Nederland en België, die tussen noordelijk en zuidelijk Europa zijn veel groter (een aantal vrienden van me zijn een semester in het buitenland gaan studeren: in Spanje en Italië werd er vééééél minder verwacht dan in Oostenrijk of Zwitserland, dat kwam meer overeen met wat we in België moeten kennen).
        Om maar te zeggen: ik denk dat kennis best belangrijk is om een kader te kunnen vormen opdat je andere info beter kan verwerken. Maar wat is een maatstaf voor kennis? Beoordelingen via punten zijn arbitrair, maar ik denk dat dit nog wel een hele tijd in zwang zal blijven.
        Het heeft mij zelf trouwens ook vrij lang gekost om te appreciëren dat intelligentie inderdaad niet afhangt van schoolresultaten, maar sommige mensen zitten helaas nog wél in dat stadium.

  5. Ik ben het volledig met je eens! Dit jaar is het bij ons zo dat alle tentamens meerkeuze zijn. Het is goed of fout, that’s it. Dus als je een 5,3 hebt, is het maar zo. Er is geen mogelijkheid om het cijfer op te krikken naar een 5,5. Maar aan de andere kant is meerkeuze wel tien keer makkelijker dan open vragen.

  6. Je hebt een punt, maar alternatieven zijn vaak heel duur. Dat is natuurlijk een verschrikkelijk excuus, maar als je kijkt naar de constante bezuinigingen op hoger onderwijs, het aantal uren dat er is voor individuele begeleiding en het feit dat het nakijken van een (meerkeuze)tentamen minder tijd kost dan het nakijken van bijvoorbeeld een essay…de werkdruk van professoren, docenten en aanverwanten is enorm. Ik denk dus dat je gelijk hebt, maar dat de enige manier om het op te lossen is: meer geld. Hoe kut het ook is.

    Trouwens; ik heb het tijdens mijn opleiding wel iets anders ervaren. Natuurlijk krijgen we tentamens, maar we hebben ook heel veel moeten schrijven, discussiëren, reflecteren. Mede dankzij de inzet van de docenten…

    • Het probleem dat alles vanuit een economisch perspectief bekeken wordt is weer een heel andere discussie 😛 Maar inderdaad, het is duur om het onderwijs te hervormen, maar in mijn mening levert het uiteindelijk veel meer op. Want dan studeren er capabele, creatieve, zelf- en maatschappijkritische volwassenen af in plaats van mensen die binnen het academische kader passen. Het is een investering, maar het lijkt mij een belangrijke.

  7. Waar ik het meest tegenaan loop is dat het zo massaal is dat maatwerk in het regulier onderwijs niet bestaat. Met mijn intelligentie is niks mis en met mijn inzet ook zeker niet, maar met mijn gezondheid wel. Nu volg ik noodgedwongen speciaal onderwijs dat ver onder mijn niveau is. Ik ben dankbaar dat het bestaat en trots dat ik nu weer mee tel in de maatschappij. Het is alleen niet zoals het zou moeten zijn. Met een beetje creativiteit vanuit het onderwijs had ik nu een minimaal een hbo diploma op zak kunnen hebben. In werkelijkheid moet ik elke dag vechten voor losse certificaten van een mbo opleiding.

  8. Het is inderdaad allemaal erg op de grote massa gericht. Nu moet ik zeggen dat ik wel vind dat het bij mijn onderwijsinstelling (Hogeschool Zeeland) nog wel meevalt daarmee. Voor veel vakken zijn wel standaard tentamens, maar er is, bij mijn opleiding (Social Work) ook erg veel ruimte voor persoonlijke reflectie, eigen verdieping, eigen inzicht, enz. Ik heb ook de indruk dat dit juist wordt gestimuleerd bij ons. Ik ken sowieso ook een aantal docenten op mijn opleiding die ook bewust de lessen op een andere manier indelen, zodat wij als studenten ook meer geprikkeld worden om de kennis niet alleen te kennen, maar ons ook echt eigen te maken, als het ware. Natuurlijk is het goed om over de juiste feitjes en theoretische achtergronden te beschikken, maar persoonlijk vind ik het kunnen toepassen in de praktijk van al die theorie ook erg belangrijk. Dat zal ook wel komen omdat ik na het vwo een hbo-opleiding ben gaan doen denk ik. Op het vwo was mijn beleving altijd dat alles erg theoretisch was en daardoor kom ik nu pas in aanraking met het opdoen van praktijk ervaring en hoe waardevol dat eigenlijk wel niet is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s