Hoe ga je met een introvert persoon om: een gids

In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, zijn introverte personen niet per se verlegen of anti-sociaal. Terwijl extraverte mensen energie krijgen van het samenzijn met anderen, laden introverte mensen zich juist op door alleen te zijn. Dit kan soms tot misverstanden leiden, zeker omdat de wereld zich graag richt op extraverte mensen (denk aan het constante gehamer op samenwerken en groepsprojecten). Daarom presenteer ik hier: tips voor het omgaan met introverte personen, geschreven door een introvert persoon.

1. Respecteer de alleen-tijd van de introvert
Introverte mensen krijgen energie van het alleen zijn en hebben daar dus tijd voor nodig. Terwijl jij misschien graag veel tijd samen wil doorbrengen, feestjes wil afstruinen en de wereld wil veroveren, wil de introvert gewoon een avond Twitter lezen, thee drinken en een stripverhaal over de avonturen van een lapjeskat tekenen. Dat betekent niet dat de introvert je niet leuk vindt of zich inhoudt en het betekent zeker niet dat de introvert niet houdt van leuke dingen doen, maar wel dat als de introvert geen tijd heeft om op te laden, hij of zij de kans loopt om te veranderen in een slijmerig monster en de wereld te vernietigen.

2. Zet de introvert niet in het midden van de aandacht
Natuurlijk zijn er genoeg introverte mensen die regelmatig in de spotlights staan, van acteurs tot schrijvers tot zakenmensen, maar die mensen kiezen daar bewust voor. Wanneer je een introvert zonder waarschuwing het middelpunt van de aandacht maakt, loopt hij of zij de kans om te veranderen in een slijmerig monster en de wereld te vernietigen.

3. Nieuwe mensen, grote groepen en telefoongesprekken
Ik zeg niet dat het nooit leuk is om nieuwe mensen te ontmoeten of uit te gaan in een luidruchtige discotheek. Sterker nog, op zijn tijd vind ik dat geweldig. Het enige wat ik zeg is dat het niet altijd even prettig kan verlopen en dat het voor introverte mensen soms best stressvol en vooral uitputtend kan zijn. Daarnaast zijn er redelijk veel introverte mensen die niet dol zijn op telefoongesprekken. Veel stiltes, geen manier om bepaalde dingen te interpreteren en weinig tijd om rustig te denken voor je iets zegt: slijmerig monster. Wereldvernietiging. Dat is alles wat ik zeg.

4. Laat je introvert nadenken
Er gaat heel veel om in het hoofd van een introvert. Meestal heb ik een liedje in mijn hoofd, denk ik aan mijn to do lijstje en boodschappenlijstje en gaat er een dagdroom in mijn hoofd om terwijl ik een gesprek houd. Niet omdat ik het gesprek niet leuk vind, maar omdat mijn hoofd juist heel leuk is. Ik heb veel denktijd nodig, in filosofische en persoonlijke gesprekken, maar ook wanneer iemand me vraagt om iets af te spreken of een verhaal vertelt. Het kan dus zijn dat een introvert persoon later nog op iets terugkomt.

5. Moedig de introvert aan
Dit betekent niet dwingend zijn, maar bemoedigend en ondersteunend. Een introvert persoon komt niet zomaar tussen een snel gesprek en maakt niet veel sociale afspraken. Wanneer hij of zij dat wel doet, is dat dus heel leuk. Daarnaast delen introverte mensen niet vaak dingen over zichzelf. Als een introvert persoon tijd voor jou vrijmaakt en persoonlijke dingen vertelt, is dat best heel wat en daar mag je blij mee zijn. Dit moedig je aan door aandachtig en geduldig te zijn en niet te pushen. Als je pusht, loop je namelijk de kans dat de introverte persoon verandert in een slijmerig monster en de wereld vernietigt.

Natuurlijk is niet ieder persoon hetzelfde. Dit zijn simpelweg dingen die ik waardeer. Een andere introvert zal dit anders ervaren. En als je tips hebt voor het omgaan met extraverte personen: top!

14 gedachtes over “Hoe ga je met een introvert persoon om: een gids

  1. Jaaa dat klopt helemaal! Ik heb 7 jaar woordkunst gevolgd (soort van toneelschool) en dan zou je denken dat ik wel goed in groep kan praten, maar niet dus. Enkel als ik vind dat ik iets te zeggen heb, en dan nog moet ik vaak even nadenken en dan gaat het vaak al over iets anders … Ik vind dit trouwens een mooie zin: ‘Niet omdat ik het gesprek niet leuk vind, maar omdat mijn hoofd juist heel leuk is.’ Tijdens een gesprek leg ik constant verbanden met andere dingen, niet dat ik het niet interessant vind wat ze zeggen, maar toch raak ik regelmatig afgeleid door mijn hersenkronkels …

  2. Ik ben veranderd van introvert naar een extravert persoon. Door jouw stukje begrijp ik nu mijn introverte vrienden om mij heen beter.
    Zonder introverte geen extraverte personen en andersom!
    Ik, als extravert, vind het ook af en toe heerlijk om me helemaal terug te trekken. Juist omdat ik vaak de aandacht opeis en druk druk druk ben is het zo nu en dan heerlijk om helemaal alleen op te gaan in de stilte.

  3. Whaha, helemaal mee eens inderdaad. Vind het ook sowieso ziekelijk dat ik soms echt het idee heb dat introversie tegenwoordig haast als een soort ziekte wordt gezien. Alsof er iets mis met je is als je niet 24/7 de behoefte hebt om rondom anderen te zijn.

Geef een reactie

