Zware jongens

Mijn moeder en ik reden over de snelweg. Alles leek doodnormaal, tot mijn moeder een stuk verder wees.
“Zo”, zei ze, “moet je dat eens zien!”
We zagen een lange reeks politiebussen en onze nieuwsgierigheid was geprikkeld. Voor we het wisten, waren we aan het speculeren.
“Ze worden vast overgebracht naar een andere gevangenis”, zei mijn moeder.
Ik knik. “Is dit niet altijd het moment in films dat ze bevrijd worden?”

Ik stelde me voor hoe er uit omringende burgerauto’s criminelen begonnen te schieten en hoe uiteindelijk de gevangenen op heldhaftige wijze werden bevrijd, natuurlijk onder begeleiding van spannende rockmuziek. In mijn hoofd waren de gevangenen grote, gespierde mannen met kale hoofden en getatoeëerde lijven. Het schietgeluid was bijna echt, zo heftig was de actie in mijn fantasie.

Terwijl we langs een aantal van de busjes reden, zagen we de trailies voor de raampjes. Zware jongens dus, concludeerden we. Ik betrapte mezelf erop dat ik door de raampjes probeerde te kijken. Ik weet niet wat ik verwachtte.
“Zie je iets?”, zei mijn moeder enthousiast.
“Ik zie wel wat bewegen, maar dat kan net zo goed een bewaker zijn.”
We hadden het nog een tijdje over de schimmen die we zagen bewegen achter de ramen. Toen zagen we ineens hoe lang de rij busjes werkelijk was.
“Misschien zit er maar één gevangene per bus in”, dacht ik hardop. Mijn moeder stemde in en zei dat het ook kon dat het gewoon heel veel gevangenen waren.

De busjes gingen de snelweg af bij afslag Alexander en ik grapte dat ze de gevangenen vast af gingen zetten bij het treinstation daar in de buurt. We reden nu de laatste bus langs en toen zag ik het.
“Paardenvervoer politie”, las ik voor.
Mijn moeder lachte zo hard dat de auto slingerde.

8 gedachtes over “Zware jongens

  1. Paarden met blauw zwaailicht…

    Ik vind het altijd zo hufterig, oneerlijk
    dat de bereden politie de uitwerpselen
    van hun vervoersmiddel
    gewoon mogen laten liggen

  2. Paarden, sinds die niet meer gebruikt worden voor oorlogvoeren of het trekken van koetsen en-of landbouwwerktuigen, de meest nutteloze beesten ever 😛 Met hun kop. En hun poten.

Geef een reactie

