Met de snelheid van een zandkorrel

Er zijn heel veel dingen die ik prachtig vind aan ons miezerige bestaantje hier op aarde.  We bevinden ons op een zandkorreltje en bewegen ons op een waanzinnige snelheid door de ruimte. Pas vorige week kwam ik erachter dat we nooit, nooit op dezelfde plek in de ruimte zijn. Is dat niet prachtig?

En toch doen we zo ons best om allerlei kleine dingen van belang te maken en hetzelfde te houden. Dat terwijl we letterlijk constant bewegen. Wanneer ik in mijn gedachten uitzoom – kamer, huis, straat, stad, land, continent, planeet, zonnestelsel, melkwegstelsel – voel ik mijn problemen veranderen in miertjes die ik met een redelijk gemak plat kan drukken (zei de vegetariër. Het is allemaal figuurlijk bedoeld natuurlijk, ik ben te sentimenteel om zelfs een klein insect te doden).

Tegelijkertijd zijn sommige dingen zo groots aan onze mensheid, maar die grootsheid is niet te vinden in de wolkenkrabbers of wetenschappelijke sprongen. Het is juist te vinden in die blik die twee totaal vreemden delen in de bus wanneer de een zijn of haar plek opgeeft voor de ander. Of de manier waarop mensen kijken als ze trots zijn op iets wat ze helemaal zelf hebben gedaan.

Ik heb makkelijk praten met mijn relatief makkelijk Westers leven, maar hé, een beetje vrolijkheid in deze wereld kan nooit kwaad. Hopelijk steek ik zelfs een paar van jullie aan om eens uit te zoomen en het allemaal eens anders te bekijken. Van een afstandje dus. En bedenk dan ook dit: in de tijd dat je dit las heb je een bijzonder grote afstand afgelegd door de ruimte en je hoefde er niets voor te doen. Soms merk je niks van de reis die je aflegt, behalve als je er, zoals ik, ineens achterkomt dat je altijd al een reis maakt.

7 gedachtes over “Met de snelheid van een zandkorrel

Geef een reactie

