Een brief aan meerdere mensen

Hoi,

In onze wereld, de wereld waar we in leven en die op een razendsnel tempo doorgaat, is het soms lastig om het allemaal op een rijtje te hebben. Je bent niet alleen hierin. Ik zie hoe je zoekt naar een houvast die er niet is, en hoe het lijkt alsof iedereen om je heen die wel heeft. Maar de waarheid is: we zijn allemaal zoals jij.

Soms zou ik je door elkaar willen schudden, je vertellen wat je kan en wat ik in je zie, hoe goed je het zou kunnen doen als je mijn ogen zou hebben. Er zit een licht in je. Dat klinkt zo ontzettend cliché, maar het is waar. Af en toe zie ik het schijnen en dan besef ik dat dat licht de wereld zou kunnen bewegen naar jouw verbeelding. Alleen als je het zou zien.

Dit is een brief aan meerdere mensen. Als je het leest en het herkent, dan weet je dat het voor jou is. Je weet wie je bent. Ik ken je. Misschien spreek ik je elke dag en misschien zie ik af en toe een berichtje op een sociaal netwerk langskomen, maar ik ken je wel. Of tenminste, zo voelt het. Je bent niet alleen, weet je dat? Ik ken heel veel mensen zoals jij, zoekende, verward, gestrest. Mooi.

Je hebt iets te geven. Je hebt iets wat je de wereld in kan brengen en af en toe doe je dat ook, maar het is eng. Ik weet het, want ik ken het. Ik vraag me af hoe het zou zijn als we het allemaal samen zouden doen, maar onze groep is groot en onze angsten ook. We dragen allemaal monsters in ons mee, ze beklemmen onze harten en vergiftigen onze gedachten, maar je bent nog steeds puur. Je bent je monsters niet. Dat moet je weten. Je hebt obstakels, maar je bent ze niet. Onthoud dat, alsjeblieft.

Ik wou dat ik je kon helpen, dat ik je dat handvat kon geven, maar uiteindelijk schrijf je je eigen regels en spelen we andere spelletjes. Ik kan je adviezen geven die je overal kunt vinden (wees jezelf, je enige competitie ben jij, hou van jezelf, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts), maar wat ik je bovenal wil vertellen is dit: het is oké. Het is oké als je je rot voelt, of als je jezelf juist niet bent, of als je geen ambitie hebt en alleen wilt slapen. Het is oké als je niet wilt veranderen of boos bent. Het is oké als het juist goed gaat. Het. Is. Oké. Het is oké wat je voelt, wie je bent, wat je wilt of juist niet voelt, bent, of wilt. Er is niets wat je jezelf moet zeggen of doen om iets te zijn wat je wilt zijn. En het is oké als je dit niet gelooft of accepteert, maar weet dat ik het wel zo voel.

Er zijn duizend andere dingen die ik wil zeggen, maar een brief kan niet voor eeuwig doorgaan. Daarom hoop ik dat je hier al iets mee kan, al is het een troost vinden of een klein zetje in de rug. En anders ben ik blij dat ik het je in ieder geval kon vertellen.

Liefs, Nicole

16 gedachtes over “Een brief aan meerdere mensen

Geef een reactie

