Maak slechte kunst

Neil Gaiman is een briljante slash geweldige slash awesome schrijver die met deze quote al helemaal mijn hart gestolen heeft. Kort gezegd: wat er ook gebeurt, make good art.

Maar wat ook belangrijk is en wat vaak vergeten wordt, is dat het minstens net zo belangrijk is om slechte, wat zeg ik, verschrikkelijke kunst te maken. Ik ben geen schilder, sterker nog, ik ben heel erg slecht in schilderen, maar het is zo verschrikkelijk leuk om te doen. En het is zo fijn om er geen druk achter te hoeven zetten. Ik ben er niet goed in, en dat is prima, want ik heb er plezier in. Het maakt het makkelijker om ook op andere gebieden bad art te maken, zoals in het schrijven. Want juist van alle gefaalde pogingen en van alle keren dat ik expres iets slechts maakte leerde ik enorm veel.

Dus hier is mijn tip: maak slechte kunst. Maak het soort kunst dat je aan het lachen maakt, omdat het niet te geloven is dat er zoiets slechts uit jouw handen is gekomen. Maak afschuwelijke tekeningen, schrijf wanstaltige poëzie en zing My Heart Will Go On zo schor mogelijk. Maak dingen die je laten huiveren.

Maar heb er plezier in. Zolang je lachend een verschrikkelijke moonwalk doet en trots de laatste zinnen van de minst spannende thriller ooit schrijft, is het al goede kunst. Want je hebt het gemaakt met je hart, en daar gaat het om, hoe zweverig en stom het ook klinkt.

En als je dan toch bezig bent, deel het met mensen. Hoe meer slechte kunst we met elkaar delen, hoe meer we van elkaar leren en weten dat het niet erg is als je een keer iets maakt wat helemaal niet goed is naar de standaard maatstaven. Soms gaat het niet om goed, soms gaat het om leuk. Nee, het gaat altijd om leuk en soms om goed. Maak slechte kunst. Alsjebelieft.

(De hele speech van Neil Gaiman is net zo geweldig als hijzelf en is hier te vinden)

9 gedachtes over “Maak slechte kunst

  1. Elke keer als ik het over Neil Gaiman heb tegen vrienden is het enige wat ik terugkrijg “hehe, GAYMAN”.

    Ik ben trouwens op kamerzoektocht in Utrecht, en ik had verwacht dat het niet snel zou gaan, maar BLUHH

    • Je vrienden zijn ontzettend volwassen 😛

      Wat kut! Ik wil je wel deze kamer aanbieden, maar hij is vrij duur (450 euro). Maar als je interesse hebt… En ja, kamers vinden in Utrecht, dat is echt om van te huilen. Succes in ieder geval!

  2. Ik ben er al 2 jaar mee bezig, haha!
    Maar je hebt gelijk, soms moet je gewoon proberen iets heel lelijks te maken en dan zie dat dat vaak niet eens goed wil lukken.

  3. Heel mooi en inspirerend :3 Doet me er toch weer over nadenken om weer eens iets met tekenen en/of schilderen te proberen. Ben er nooit bijzonder goed in geweest, maar ik kon daar altijd wel ontzettend van genieten ^^

Geef een reactie

