Picasso en identiteit

Terwijl ik ergens in de afgelopen week samen met  Elise door het pittoreske Zwolle liep, hadden we het over het beeld dat je krijgt van mensen door alleen hun blog te lezen, met name het beeld dat we van elkaar hadden gekregen. Elise zei dat ze had verwacht dat iets stiller of meer ingetogen (of iets dergelijks) zou zijn en dat ik op mijn blog een best braaf beeld van mezelf heb gecreëerd.

Dat vond ik heel interessant en dit soort dingen kwam ook terug bij andere interviews die ik heb gedaan voor mijn scriptie. We schrijven op een blog, onze eigen digitale omgeving waar we mee kunnen wat we willen, en geven daarmee andere mensen een bepaald idee van wie we zijn in het echt. Terwijl we zelf best heel goed weten dat we zelf bepaalde dingen ook niet vertellen, dus waarom denken we dat andere mensen dat wel doen?

Het zette me aan het denken over het beeld dat ik over het algemeen van mezelf heb gegeven. Zijn er bijvoorbeeld mensen die op een bepaalde manier over mij denken door het lezen van alleen mijn Twitter of alleen mijn blog, en is er een verschil tussen de twee? Zouden ze anders over mij denken als ik zou vloggen? Hoe denken mensen in mijn omgeving over mij? Het is niet dat deze meningen me zouden beïnvloeden, maar het lijkt me leuk om te weten hoe het beeld van anderen verschilt van het beeld dat ik heb van mezelf.

Want dat is nog een punt waar ik kort geleden over heb geschreven. Ik heb ook een beeld gecreëerd van mezelf, voor mezelf. Misschien heb ik bepaalde negatieve eigenschappen teveel benadrukt of juist genegeerd. Wie heeft er uiteindelijk gelijk?

Uiteindelijk, denk ik, heeft iedereen gelijk. Mensen zijn complex. Er is niet één waarheid. Samen creëren we de werkelijkheid. En het beeld van mij op mijn blog, het beeld van mij in het echt, op Twitter, hoe ik ben op school en bij vrienden of familie, dat maakt allemaal deel uit van mijn identiteit, denk ik. We zijn allemaal een soort Picassoschilderijen, waarbij de perspectieven samenkomen op één beeld. En het beeld is altijd groeiend.

14 gedachtes over “Picasso en identiteit

  1. Aan je tag te zien zijn je batterijvaardigheden in ieder geval gegroeid het afgelopen halfjaar! God, wat was dat gênant zeg.. 😉

      • Nuhuh, voor mij was het erger, want ík mocht van jou bij de receptie om batterijen bedelen, en bij de respondent melden dat we nog even langs het winkeltje moesten – en en passant nog een routebeschrijving vragen :P. Gelukkig had ik die nacht daarvoor ook een solide twee uur slaap gehad, dat scheelde :P.
        Maargoedlatenwehethiermaarverdernietaltelangoverhebbengeziendeeindpresentatieenalles.

  2. Ha, hier had ik het laatst nog over met een vriend, maar dan zonder dat er blogs bij kwamen kijken. Dat sommige mensen dingen van je kunnen denken waar je zelf van staat te kijken (aanleiding: iemand had over mij gezegd dat ik ‘echt iemand was om helemaal los te gaan in een karaokebar’ – SORRY??). Ik vind dat behalve soms licht beledigend ook wel grappig. Enfin. Ik ken jou niet, maar je lijkt me intelligent en grappig (op een goede manier) – lijkt me dat dat geen kwalijke dingen zijn om over je uit te roepen met je blog. Ik heb laatst over pannenkoeken gedroomd.

    • Dat vind ik een interessante gedachte! Dus voor jou is een beeld van jezelf creëren ook een soort manier om de controle in eigen hand te nemen?

      Ah, dat is echt een van mijn ergste interviewnachtmerries!

  3. Ik vind dat een boeiende vraag: de vraag in hoeverre het beeld dat anderen van me hebben overeenstemt met hoe ik mezelf zie. Soms heb ik het gevoel dat die beelden elkaar zelfs bijna niet overlappen en dan heb ik het daar eerlijk gezegd een beetje moeilijk mee.

Geef een reactie

