Een wereld in spiegelbeeld

Terwijl ik mijn tanden poets, staar ik in mijn eigen ogen en observeer ik hoe mijn pupil vernauwt net nadat ik knipper. Ik doe het een paar keer, gewoon omdat het grappig is om te zien. Alsof mijn oog schuw is voor het licht. En dan herinner ik me ineens Black Swan.

Black Swan is een film van een aantal jaar terug waarin een balletdanseres een hoofdrol krijgt en, om het zacht uit te drukken, compleet flipt. De film is nogal creepy en een van de meest bizarre stukken is het moment waarop het meisje zich omdraait, maar haar spiegelbeeld blijft staan.

Sindsdien heb ik nogal wat wantrouwen gekregen tegenover mijn eigen spiegelbeeld. Wat doet ze wanneer ik me omdraai? En waar gaat ze heen wanneer ik wegloop? Zit er achter haar een wereld in spiegelbeeld, waar zij haar eigen leven leidt, met haar haren in een omgekeerde scheiding? Is zij zich bewust van mij of komt ze bewust opdagen voor de spiegel? Wat als ze het een keer vergeet?

En zo sta ik soms een tijdje voor mijn eigen gezicht met mijn ogen opengesperd, klaar om haar te betrappen op een foutje. Maar ze blijft mijn bewegingen perfect nabootsen. In mijn hoofd creëer ik scenario’s waarin mijn eigen spiegelbeeld haar hand door de spiegel duwt om me in haar wereld te sleuren.

Met mijn spiegelbeeld is niks mis. Met mijn doorgeschoten fantasie misschien wel. Gelukkig doe ik niet aan ballet.

10 gedachtes over “Een wereld in spiegelbeeld

  1. Vroeger was ik altijd heel erg bang dat als ik mijn tandpasta had uitgespuugd en dan weer in de spiegel keek, ik ineens een enge geest zou zien of zo 😛 Toen Black Swan uit kwam moest ik daar ook wel weer aan denken ja :’)

  2. Ik heb bij Black Swan echt de helft van de tijd met m’n hoofd weggedraaid gezeten, echt te creepy. Ook met dat ze ineens die veren uit ging plukken, bah. En dat met die spiegel was inderdaad echt veel te creepy.

  3. Ik heb een keer zó lang in mijn eigen ogen lopen staren dat ik schrok van mijn spiegelbeeld omdat deze bewoog. Ik bewoon zelf ook, maar dat had ik niet door omdat ik zo geconcentreerd was xD

Geef een reactie

