Mensen met een passie

Op de boekenmarkt in Dordrecht afgelopen zondag liep een jongen met een papiertje in zijn hand. Op het papiertje stond een reeks nummers. Hij liep recht op een kraampje af en begon zijn papiertje af te scannen, terwijl hij af en toe keek naar de Donald Duck pockets die voor hem lagen. Er waren al een aantal nummers afgestreept.

Even later liep er een vrouw voor me. Bij een kraampje stak ze haar arm uit en liet ze een briefje zien aan de verkoper.
“Nee, die heb ik niet”, zei hij.
De vrouw liep naar het volgende kraampje en deed het zelfde. En nogmaals. En nogmaals.

Ik ben er dol op als mensen een passie hebben. Of het nu Donald Duck pocketboekjes, videospelletjes of moderne dans is. Als iemand een passie heeft, veranderen ze.

Je ziet het aan ze. Ze lichten op. Ze worden mooier, lijkt het, alsof ze hun ziel binnenstebuiten keren. Je ziet al het prachtige porselein wat ze normaal reserveren voor speciale gelegenheden. Ze zijn ook net zo kwetsbaar als porselein, maar wie zou hen wat willen aandoen, die mensen met een passie?

Ik zag het ook toen ik bloggers interviewde voor mijn scriptie. Hun ogen lichtten op, het leek alsof zeย meer waren. Het was prachtig. Ik wilde hun blikken in mijn tas stoppen en ze aan mijn muur hangen, in zo’n lijstje dat net een beetje kitscherig is. Want er is niet zo geweldig als zien hoe mensen zichzelf zijn, echt zichzelf, en de kern van wie ze zijn op hun lippen hangt, of op een papiertje staat gegrift met een paar nummers.

11 gedachtes over “Mensen met een passie

  1. Ik ben echt jaloers op mensen met een passie, hoe raar dan ook. Ik vind het ontzettend interessant, vooral passies die niet alledaags zijn.

    Ik ben trouwens wel blij dat je niet zo vaak post, want ik vergeet de laatste tijd om blogs te lezen en zo kom ik niet hopeloos achter :p

Geef een reactie

