Mijn eerste studieweek

Inmiddels is mijn eerste week als premaster-student gister al afgelopen. Ja, dat was op een woensdag. Ja, ik heb nu weekend. Ja, ik weet dat het pijn doet om te lezen dat ik zoveel vrij heb. Het spijt me. Ik zal niet meer beginnen over het feit dat ik heel erg lang weekend heb. Heel lang. Het is een halve vakantie, eigenlijk. En dat elke week. Sorry. Ik zal niet nogmaals zeggen hoe veel vrije dagen ik heb en dat ik weekend heb vanaf woensdagmiddag.

Hier zijn wat dingen die ik heb geleerd en die ik uitgebreid kan vertellen nu ik weekend heb:
1. Treinen zijn alleen leuk als die niet vol zitten. Als ze wel vol zitten, is het meer een soort oven waarbij je persoonlijke bubbel elke seconde wordt gebroken.
2. Blijkbaar steek je veel meer op van colleges als je daadwerkelijk de stof leest. In plaats van de boeken pas in de laatste twee weken te kopen zodat ik voor het tentamen kan leren, zoals ik het jaar hiervoor heb gedaan, ben ik nu voorbereid en snap ik waar de colleges over gaan. Het is een wonder.
3. De VU is veel groter dan mijn oude, kleine universiteit en daardoor veel verwarrender. Het is eerlijk gezegd een wonder dat ik elke keer de collegeplekken vind en dat ik bij toeval op een wc stuit precies wanneer ik die nodig heb.
4. Je steekt ook veel meer op van colleges wanneer je aantekeningen neemt en niet elke keer briefjes schrijft naar je vriendinnen. Wie had dat kunnen weten!
5. Mensen kijken een stuk minder verward wanneer ze zegt dat je aan de VU studeert en dat is ergens wel een pak van mijn hart, want het is heel irritant om elke keer uit te moeten leggen wat Humanistiek is en dat je het aan een werkelijke universiteit studeert en dat je nee, echt niet gek bent.

Al met al was mijn eerste studieweek (want ik heb nu weekend, had ik dat al gezegd?) best geslaagd. Misschien was het nog beter geweest als ik niet al voor het tweede college te laat was. Ik ben een hele goede student, mensen.
Dan ga ik nu maar weekend vieren!

PS. Dit blogonderwerp werd me via Twitter aangeraden door Laura, die overigens een geweldig persoon is met een prachtige kamer en zo’n licht is in deze wereld dat we eigenlijk allemaal permanent zonnebrillen moeten dragen (is deze ode goed genoeg, Laura?)

6 gedachtes over “Mijn eerste studieweek

Geef een reactie

