Gedachten op papier: R.I.P. notitieboekje

Ik ga nergens heen zonder mijn notitieboekje. Ik schrijf van alles erin: boodschappenlijstjes, aantekeningen, persoonlijke stukken, ideeën, enzovoorts. Gisteren schreef ik er weer een vol en om een beetje afscheid te nemen, blader ik het boekje door en geef ik een aantal van mijn schrijfsels hier door aan wie het ook maar wil lezen:

1. Ik wil groots zijn in alle kleine dingen. Ik wil groots zijn in het bieden van troost aan een goede vriend. Ik wil groots zijn in het opnemen van de telefoon wanneer het belangrijk is. Ik wil groots zijn in het stilletjes liefhebben. Misschien zal niemand mij en mijn naam herinneren, maar alle kleine dingen die ik deed zullen van invloed zijn geweest op miljoenen kleine manieren.

2. Ik heb nog een kwartier. Ik kan even een exacte replica van de Mona Lisa schilderen om de tijd te doden, maar dan hou ik alsnog vijf minuten over. Dat is dan weer jammer.

3. Je bent niet speciaal. Maar dat betekent niet dat je onbelangrijk bent.

4. Ik weet niet waarom ik zoveel schrijf, waarom het zo belangrijk is om mijn gedachten op papier te zetten. Het is heel kwetsbaar en daar hou ik juist niet van. Maar ergens voelt het als een net dat me opvangt wanneer mijn laatste restjes gezond verstand wegglippen. Ik denk dat al deze woorden bij elkaar, hoe gek ze me laten lijken, juist voorkomen dat ik echt knetter word.

5. “Dit heb ik je nog nooit verteld”, zei ze. Ze haalde de lolly met colasmaak uit haar mond en smakte.
“Toen ik zes was, heb ik ooit bij een oud vrouwtje aangebeld en gevraagd naar haar man.”
“En?”, zei ik.
“Haar man was de dag ervoor overleden.”
“Je was zes.”
Ze knikte en beet de lolly kapot.
“Je was een monster.”
“Nu jij.”
Ik keek om me heen voor inspiratie. We zaten in een park, midden tussen de spelende kinderen en stelletjes. Ik voelde hoe het gras patronen maakte op mijn blote voeten. Alles rook naar zonnebrand en frisdrank.
“Kom op”, drong ze aan.
“Oké.” Onze blikken werden serieus. “Ik heb ooit wel eens wat gestolen.”
“Ah nee!”
“Wat?”
“Dat heeft iedereen wel eens gedaan!”

Stukjes uit andere notitieboekjes vind je hier en hier

4 gedachtes over “Gedachten op papier: R.I.P. notitieboekje

  1. Leuk en grappig dat het zulke uiteenlopende stukjes zijn. Ik moet ook meer opschrijven, want soms wil ik dingen onthouden maar voor ik thuis ben, ben ik het alweer vergeten.

Geef een reactie

