Het is weer zover

Ik heb de afgelopen paar maanden in razend tempo weer eens een notitieboekje vol gekliederd met woorden, tekeningen, krassen, boodschappenlijstjes, citaten, gedichten en andere rotzooi. Hier een aantal stukjes die het internet kunnen verdragen:

1. Vandaag voel ik me als de zijkant van een munt. Die met ribbels.

2. Ik wou dat ik één ding zeker wist. Ik benijd mensen die zekerheden hebben. Ik weet niets zeker.

3. Ik begin spinnen fascinerend te vinden. In plaats van te schrikken en ze zo snel mogelijk te doden, bekijk ik ze een tijdje. Een spin van dichtbij ziet eruit als een angstaanjagende machine, maar het beestje zelf doet niets. Hij is kwetsbaar. Zijn lijf is zo kapot, zijn web bij slecht weer of door een bezem of hand meteen gesloopt. Maar zo’n web is een kunstwerk. De spin zelf ook. Hij gaat niet jagen, hij zet zijn val op en wacht. Spinnen zijn slim, eng, mooi. Ze zijn gevreesd, maar onmisbaar. Ze zijn kunstenaars, sterk en gracieus tegelijk. Ja, ik begin spinnen wel te waarderen.

4. Hoe je je ook probeert af te sluiten, of je het nu wilt of niet, het leven grijpt je bij je schouders en schudt je door elkaar terwijl het schreeuwt NU, NU, NU. Alles gebéúrt zo. Er is niets wat je kunt doen tegen het gebeuren van het leven. Het bevechten maakt alles alleen zwaarder. Je berusten maakt het zwaarmoediger. Het beste is om het leven een handje te helpen, zelf dingen laten gebeuren. Vrienden worden met het leven. Of zoiets.

5. Vandaag voel ik me als de lucht tijdens een zonsopgang.

2 gedachtes over “Het is weer zover

Geef een reactie

