Dit is geen lijstje

Kerstmis is weer voorbij en nu we ons volgestopt hebben met alle mogelijke gifzooi die we in onze lijven kunnen stoppen (mijn keuze viel op chocolade en alles wat nu over is gebleven zijn lege verpakkingen en een mix van schaamte en trots), bevinden we ons in de limbo tussen kerst en nieuwjaar. Dit is het moment waarop iedereen als een gek begint met lijstjes te maken. Jaaroverzichten, goede voornemens en andere manieren waarop we proberen om te gaan met het feit dat er weer een jaar voorbij is.

In mijn geval hoef ik geen jaaroverzicht te maken. Dat heb ik namelijk het hele jaar door al gedaan. Elke keer als er iets leuks was gebeurd, stopte ik een briefje in een pot en uiteindelijk heb ik een stel potten (is die Speculoosverslaving nog ergens goed voor geweest) vol met papiertjes. Ik heb er nog geen opengemaakt en wel om de volgende reden.

Ik heb geen reden. Ik ben gewoon lui.

Hoewel ik dus niet echt hoef terug te blikken, doe ik het onbewust toch. Wat heb ik nu precies geleerd dit jaar? En wat wil ik dat er volgend jaar gaat gebeuren? Het is vreemd hoe er maar één cijfertje verandert op de kalender en we allemaal een soort identiteitscrisis krijgen en meteen denken dat we het vol gaan houden om het hele jaar door elke dag te gaan sporten of iets van die andere onzin. Goede voornemens zijn natuurlijk een geweldig idee, maar wanneer de klok op twaalf uur staat, zijn we geen andere mensen. We zijn dezelfde mensen die waarschijnlijk de volgende dag de 3 moeten corrigeren wanneer ze de datum opschrijven.

Verandering vindt meestal niet plaats in een nacht. Het vindt plaats in alle kleine momenten. Het zijn waarschijnlijk de momenten die ik niet heb opgeschreven en in een lege pot heb gestopt. Het is pas achteraf dat je beseft dat die gekke gewoontes die je hebt of de manier waarop jij je dagen indeelt een groter verschil maken dan de grote gebeurtenissen die meestal meer een aanzet of gevolg van verandering.

In ieder geval, fijne dagen en als ik de volgende blog weer eens te lang uitstel, alvast een fijne jaarwisseling!

6 gedachtes over “Dit is geen lijstje

  1. Nicole, speciaal omdat je oud-voorzitter bent, een klein inkijkje in de anders top secret Zindroom notulen. Specifieker nog: in mijn to do-list: http://puu.sh/645j9.png. ‘kut horoscopen’ was een parafrase van de notulist, ik denk dat mijn woorden dichter in de buurt kwamen bij ‘super awesome megastoere pantoffeldier- en stopcontacthoroscopen holy shit wat vet!’. Dus om je tagvraag te beantwoorden: ja! En dan is dit zeg maar het punt waarop ik dan met mijn meest puppyste oogjes vraag of we die dan mogen jatten… Met natuurlijk veel reclame voor je blog voor en na en zo. Ah toe? Ah toetoetoe?

    Een gelukkige jaarwisseling!

      • Nou, by all means: leef je uit! Misschien dat ik er een uitknipbare versie van kan maken, zodat mensen gedurende het jaar nog een overzicht hebben van wat hen te wachten staat? 🙂

Geef een reactie

