Fotomomenten: de wandeling

Mijn zomervakantie is bijna aan een eind gekomen en spoedig zullen alle momenten van de afgelopen weken in sepia in mijn hoofd opgeslagen zijn. Omdat alleen een lijst van foto’s zonder context niet overbrengen hoe iets voelde, ga ik de komende dagen foto’s beschrijven. Hier de eerste.

Het is een echte zomeravond en de zon schijnt goud licht over de heuvels. De dag heeft voornamelijk bestaan uit eten: aardbeien aan de waterkant, wafels in een winkelcentrum, avondeten koken op een gasstel als echte kampeerders. Het is nog te vroeg om stil te zitten. Lotte  en ik besluiten om te gaan wandelen. We vinden al snel een paadje dat de heuvel oploopt. Het zijn voornamelijk houten blokken. Ik ben altijd zo bang dat een van die blokken losraakt en ik val, maar ik hoef me geen zorgen te maken. Insecten zoemen om ons heen. We klimmen steeds hoger en hoger en af en toe stoppen we om rond te kijken en een foto te maken.
Al snel zijn we omringd door bomen. Wanneer ik naar beneden kijk, zie ik nog tentjes en caravans staan. Het geruis van water raakt steeds meer op de achtergrond. De schemering valt tussen de bladeren door, ik probeer het zo goed mogelijk te vangen op mijn camera. De bomen kijken accepterend op ons neer. Ik word altijd rustig van de stilte en de sfeer die op die plekken hangt. Soms zie ik Lotte uit mijn ooghoek, omringd door het zonlicht. Haar huid wordt zo verlicht dat het lijkt alsof het van buiten deze wereld is. Ik maak een paar foto’s van haar, juist wanneer ze wegkijkt en het niet doorheeft.
Aan het eind van het pad staat een mysterieuze ruïne van een huis. De lucht lijkt donkerder, bijna verstikkend. De zon is steeds verder onder aan het gaan. We voelen ons niet meer zo alleen in het bos. Lotte zegt dat ze zich niet meer op haar gemak voelt. Wanneer we teruglopen, is het tempo sneller. Ik probeer luchtig te doen, maar ik voel het ook. Zodra we ver genoeg van het huis verwijderd zijn, kan ik weer makkelijker ademhalen. Ik probeer het te vergeten, maar er was daar zeker iets.

Klik hier om de foto’s te bekijken

3 gedachtes over “Fotomomenten: de wandeling

Geef een reactie

