Fotomomenten: wolkenzee

Omdat ik vanaf 1 september weer begin met college volgen, kijk ik even terug op de afgelopen zomer. Eerst met tekst, en dan met beeld. 

Ik hou niet van vliegen. En daarmee bedoel ik niet dat ik het niet zo heel leuk vind of dat ik liever met de auto ga. Ik bedoel: ik gedraag me als een idioot wanneer ik met het vliegtuig ga. Ik ga alsnog, deels om mijn eigen angst te overwinnen en deels omdat tegen de tijd dat mijn zenuwen het overnemen, mijn ticket allang is geboekt. Maar ik ga vooral omdat ik anders een stuk minder van de wereld zou zien.
Zelfs op tien kilometer hoogte, wanneer de piloot nonchalant aankondigt dat het nogal frisjes is op deze hoogte (zeg maar gerust min twintig), voel ik mijn hart nog bonzen. Ook al is de vliegreis slechts twee en een half uur, ik kan niets anders dan denken aan de eindeloze nietsheid die zich onder me bevindt.
Het enige wat me kan afleiden van de doodsangst die me af en toe bij mijn keel grijpt, is het adembenemende uitzicht. Op de heenreis de bergen en de zee, op de terugreis een uitzicht over de lichten van Rotterdam en de grens tussen dag en nacht.
Zo uitkijkend over de eindeloze wereld zijn de clichégevoelens voor de hand liggend. Wat zijn we klein, wat is de wereld toch mooi, wat is er toch een schoonheid. Maar ik heb niet genoeg rust in mijn hoofd voor die gevoelens. Wat ik voel, is wat anders. Ontzag? Overgave? Ik bedenk me dat honderd jaar geleden niemand dat uitzicht heeft gehad. We worden verwend. Dat is het gevoel. Overweldigende verwenning. Met een beetje doodsangst erbij.

Klik hier om de foto’s te bekijken

(En klik hier voor een ander verhaal)

2 gedachtes over “Fotomomenten: wolkenzee

  1. Misschien maakt dat beetje doodsangst het wel extra intens? Ik weet het niet. Wel gek trouwens, ik heb er nooit zo over nagedacht dat niet zo heel lang geleden nog niemand zo naar de wereld had gekeken.

Geef een reactie

