Cool kind

Afgelopen week maakte ik mijn debuut als masterstudent en dat ging gepaard met de nodige “OH MIJN GOD IK BEN EEN MASTERSTUDENT”-gedachten. Inmiddels ben ik wel over de schok heen, maar ik heb wel veel teruggedacht aan mijn jongere zelf.

Stel je even voor, zesjarige Nicole, met tandjes die nog nooit een beugel hadden gezien – en dat was ook heel duidelijk. Zesjarige Nicole die tegen haar ouders zei dat ze wilde studeren aan de universiteit. Hoe ik wist wat een universiteit was en wat mensen daar deden, is voor mij ook een raadsel, maar ik gok dat de televisie een invloed heeft gehad. Hoewel mijn moeder toen zei dat het maar de vraag was of dat zou lukken en dat het niet uitmaakte of ik wel of niet ging studeren, heb ik de droom altijd vastgehouden en nu is die bijna voltooid.

Ik had als kind altijd een sterke wil. Zo zorgde ik tijdens zwemles ervoor dat ik naar het grote bad mocht, niet omdat de juf dat eerst tegen me zei, maar omdat ik gewoon vond dat ik dat mocht. En ik behaalde de eerste prijs bij een turnwedstrijd zonder een enkel moment zenuwachtig te zijn. Dat is nogal een verschil met hoe ik me tegenwoordig druk kan maken over een simpele presentatie.

Helaas ben ik die happy-go-lucky instelling dus een beetje kwijtgeraakt, maar soms zie ik er weer wat van terug. Zoals deze week, toen ik naar het universiteitsgebouw liep en mijn schokreactie weer had. Toen dacht ik terug aan mijn zesjarige ik, dat kleine meisje, dat dingen gewoon deed en er niet over dacht, en ik wist dat als zij er toen zeker van was dat ik het kon, ik haar niet kan teleurstellen. Sterker nog, ze zou het me waarschijnlijk niet eens toestaan om iets tegen haar zin te doen.

2 gedachtes over “Cool kind

  1. Nice. Ik begin nu aan een bachelor Geschiedenis! En mijn blog was gisteren (nja, vanmorgen HEUL vroeg) ook veel te laat. Gisteren was mijn enige vrije dag. Alleen maar zitten lezen en opdrachten maken… :p

Geef een reactie

