Oude trui

De afgelopen dagen heb ik niet geblogd en de reden daarvoor was dat ik me in de wereld van de familiebezoekjes had begeven. Ik ben niet zo vaak meer in mijn oude dorp te vinden en als ik er wel ben, vind ik het wel zo lief om iedereen te laten weten dat ik niet dood ben en ja, alles gaat goed met de studie en ja, mijn huisgenoten zijn erg leuk. Mijn opa stelt de leukste vragen, of ik nog wel eens uitga en dronken word. Dat is belangrijk, zegt hij.

Ik hou heel erg van wandelen en hardlopen en aangezien er niet veel andere mogelijkheden zijn wanneer ik niet in Utrecht ben (mijn skates heen en weer slepen is niet echt een optie), trek ik dus vaak sportschoenen aan om een rondje te doen. Het is heel gek om rond te lopen in de plek die vroeger mijn thuis was. Ik woon er inmiddels bijna vier jaar niet meer, maar het voelt veel langer geleden.

Het is een beetje als het aantrekken van een trui die niet meer past. De vorige keer dat ik er was, zo’n twee maanden geleden, liep ik langs mijn oude middelbare school, waarvan de kleuren en de naam veranderd zijn, maar het gebouw nog herkenbaar opdoemt vanaf de dijk. Terwijl ik aan de poort stond en over het schoolplein keek, vroeg ik me af: is deze plek kleiner, of ben ik groter geworden?

Mijn favoriete plek is de chocoladewinkel in het dorpscentrum, waar de zoete geur me voor eeuwig binnen zou kunnen houden. Vroeger kwam ik er altijd op vrijdagavond met een vriendin, dan kochten we een zak met verschillende soorten chocolaatjes die we dan ongeveer dertig meter verder helemaal leeg aten. Ik kocht er een melkreep met in witte chocolade ‘ik hou van jou’ erop voor mijn vader, die vorige maand jarig was, maar diezelfde avond pakte ik het cadeau uit en at ik ervan. De volgende dag moest ik weer terug, maar het is geen straf te noemen. Toen ik tegen mijn vader begon dat ik eerst een reep had gekocht, hoefde ik mijn verhaal niet af te maken. Hij wist al precies wat er gebeurd was.

2 gedachtes over “Oude trui

Geef een reactie

