Alles gaat dood en dat is oké


(Met dank aan Jake van Adventure Time)

Soms betrap ik mezelf erop dat ik denk dat dingen voor altijd zijn. Zo kan ik me wel eens druk maken om een bepaald plekje op mijn huid, een situatie of een enkel moment. Toen ik tien jaar was, las ik een boek over boeddhisme (wat een denkertje!) en ik leerde dat alles voorbij gaat. Alles gaat dood, en als kind vond ik dat vreemd genoeg een heel acceptabel inzicht.

Toch moet ik mezelf er soms aan herinneren. Zo fiets ik dikwijls onder de sterren en vertel ik mezelf, ook dat is tijdelijk. Een keer knipte ik een heel stuk van mijn lange haren af om me niet er niet gebonden aan te voelen. Ik heb kledingstukken die ik niet droeg maar moeilijk vond om weg te gooien kapot geknipt.

Voor ik het wist was ik vergeten dat ik de kledingstukken had. Mijn haar is inmiddels weer een flink stuk gegroeid. Verhalen die ik ooit had verwijderd van mijn computer zijn vervangen door andere teksten. Zo groeit er een laagje tijd over alles waarvan je dacht dat het voor eeuwig was.

Ik heb het makkelijk. Er is nog nooit iemand in mijn directe omgeving overleden, ik heb nooit echt om iets of iemand hoeven rouwen. Maar het zijn vaker de kleine dingen waar je aan gehecht raakt en waar je moeilijk van los komt. Dus ik zou zeggen: sloop iets. Je favoriete kopje bijvoorbeeld.

6 gedachtes over “Alles gaat dood en dat is oké

  1. Waarom zou ik dat doen? :O Ik heb meerdere huisdieren en mensen verloren in mijn leven, maar ik zou nooit het genieten van iets vroegtijdig beëindigen. Mijn favoriete mok vrijwillig slopen zou ik dus nooit doen. Als die een keer per ongeluk kapot valt, tja helaas dat is het leven.
    Je hechten aan iets of iemand is misschien moeilijk, omdat er een kans bestaat dat je los moet laten, maar het is gezond.

    • Goed punt, het is ook gezond! Als je je nergens aan zou hechten, zou dat een vreemd bestaan zijn (al zijn er mensen die zeggen dat totale onthechting het streven in het leven is). Het is voor mij alleen wel eens een opluchting om bepaalde bezittingen weg te gooien of me op een andere manier van los te maken, maar als je daar zelf geen zin in hebt, moet je het vooral niet doen 😉

  2. Doodgaan is voor mij niets meer dan een volgende overgang, zoals je die ook hebt van basisschool naar middelbare school etc. Het komt, er is niets aan te doen en dat is prima. Fysiek loslaten is voor mij nooit een probleem geweest. Alleen in gedachten blijf je soms nog wel ’s hangen. Ik vind jou op papier helemaal niet saai! :p

  3. Doh, maar toch. Het is een triest inzicht. En eigenlijk, nu ik erover nadenk… Ik heb nu méér moeite met afscheid nemen van dingen en mensen dan vroeger. Gek, eigenlijk!

Geef een reactie

