De illusie van productiviteit

Laat ik, terwijl ik eigenlijk aan een onderzoeksvraag zou moeten werken, even een blog schrijven om mezelf het gevoel te geven dat ik wel productief ben terwijl ik eigenlijk niks uitvoer. Inmiddels ben ik daar namelijk meester in geworden. Het geheim van een goede illusie van productiviteit is dat je, na je studie- of werkontwijkend gedrag, een product hebt. Zoals deze blogpost. Of dat je huis/kamer er netter uitziet. Of dat je boeken op genre, kleur én dikte van het boek geordend zijn. Probeer dus niet al teveel op Twitter en Facebook rond te hangen, want achteraf is er niets van je activiteiten te zien (behalve dan dat je ongeveer dertig statusupdates hebt geliked en per ongeluk een vriendenverzoek hebt gestuurd naar iemand wiens pagina je gewoon aan het stalken was).

En ja, ik heb al deze bovenstaande dingen gebruikt als afleiding van dingen die er werkelijk toededen, inclusief het sorteren van mijn boeken. Tegenwoordig staan ze gewoon opgestapeld en riskeer ik mijn leven als ik een boek van ergens onderaan de stapel moet hebben, maar dat is een ander punt. Voor nu is het belangrijk dat ik, als koningin van de productiviteitsillusie, mijn leven in de laatste jaren heb ingericht op die manier dat ik constant een gevoel had dat ik iets aan het bereiken was terwijl ik eigenlijk spreekwoordelijk uit mijn neus aan het vreten was.

Nu is dat anders. Ik vind, geloof het of niet, mijn studie tot nu toe erg leuk en dat betekent dat ik daadwerkelijk aan de bak moet, of eerder, aan de bak ga, want ik doe het nog ook. En wat me opvalt is dat ik soms het idee heb dat ik eigenlijk helemaal niks doe tijdens het studeren. Ja, ik heb een hoofdstukje gelezen, maar daar komt helemaal geen product uit, verdeurie! En zo komt het dat ik van de illusie van productiviteit ben gekomen op het punt van de illusie van onproductiviteit. De cirkel is rond.

2 gedachtes over “De illusie van productiviteit

  1. Zo herkenbaar, die illusie van productiviteit. heb ik ook wel eens. Zit ik helemaal klaar met laptop vol aantekeningen, dik boek erbij, gewoon lezen, college voorbereiden. Maar dat verzandt dan heel vaak in het doen van iets anders…!

Geef een reactie

