Soms moet je dingen zelf uitvogelen

Ik kan niet zeggen dat ik a-technisch ben, maar laten we het erop houden dat met enige regelmaat blijkbaar domme vragen stel aan mijn ICT-broer. Ik zeg ‘blijkbaar’, want ik merk aan de manier waarop hij diep inademt en zijn hoofd even laat hangen dat hij probeert om zijn geduld te bewaren. Wanneer hij dan vervolgens begint uit te leggen, raak ik na een stuk of drie woorden al de draad kwijt en blijf ik hem gefascineerd aanstaren.

Dat mijn broer van alles en nog wat weet van computers, dat mijn vader weet hoe een stop te vervangen is en dat mijn moeder en vriendinnen raad hebben bij allerlei andere perikelen is natuurlijk heel fijn, maar soms zijn er tijden waarop je dingen zelf moet uitzoeken. Bijvoorbeeld toen al mijn huisgenoten op vakantie waren en het internet het niet deed (op dat soort momenten wou ik dat ik 3G had, maar helaas, ik ben een prehistorisch wezen). Of toen mijn computer aangaf dat er ingebroken werd in mijn computer en ik niks meer kon. Of al die andere talloze keren dat ik alleen thuis was en er geen andere mogelijkheid was dan dingen zelf proberen op te lossen.

Daar heb ik een aantal dingen van geleerd. Allereerst: je kunt veel meer zelf aan dan je denkt. Geloof me. Wanneer je wc bijna overstroomt en je denkt dat hier geen Mr. Muscle of welke andere toiletcreep tegenop kan, is er een weg. Ten tweede: wanneer je iets in je eentje oplost, geeft dat een megastoot zelfvertrouwen. Houd je vooral niet in en doe je overwinningsdansje. Je hebt het verdiend.

Ten derde: Soms is het leuk om alleen op te boksen tegen dagelijkse problemen. Achteraf kun je dan je verhaal heroïsch maken en je hebt er weer een levenservaring bij. De volgende keer dat een stop doorslaat, hoef ik papa niet te bellen. Tenminste, totdat ik het geregeld heb, want dan wil ik opscheppen. Ik doe het allemaal niet voor niets hoor.

5 gedachtes over “Soms moet je dingen zelf uitvogelen

Geef een reactie

