Notitieboekjes bijhouden voor dummies

Sinds ik klein ben schrijf ik al in een dagboek en sinds de eerste dag van mijn studie sleep ik mijn notitieboekje overal mee naartoe. Inmiddels heb ik een kleurrijk stapeltje aan boekjes verzameld die helemaal vol zitten met lijstjes, teksten, tekeningen, collages, en allerlei andere creatieve/emotionele/filosofische uitbarstingen. Maar, zo blijkt nog wel eens, er zijn veel mensen die dit ook zouden willen en geen flauw idee hebben hoe ze dat moeten doen. Vandaar een paar tips.

1. Materiaal maakt niet uit
Natuurlijk heeft Moleskine hele mooie boekjes en ziet een dure vulpen er wat indrukwekkender uit dan die balpen die je ooit tijdens een markt hebt meegekregen, maar uiteindelijk maakt het allemaal niet uit. Meestal vinden mensen het zelfs moeilijker om te gaan beginnen in een notitieboekje als het allemaal zo mooi is – je wilt het namelijk niet verpesten! Als je zo’n persoon bent, koop dan gewoon een goedkoop boekje bij de HEMA en pak de eerste en de beste pen of potlood die je voor je ziet liggen.

2. Het hoeft niet mooi te zijn
Dus, je hebt je cheap ass notitieboekje en een pen waarbij je de achterkant kapot hebt gekauwd. Het slimste wat je nu kunt doen is de eerste pagina van je boekje zo lelijk mogelijk maken. Dat is de beste manier om jezelf eraan te herinneren dat je geen kunstwerken hoeft te maken. Je notitieboekje is alleen van jou, het is jouw speeltuin, dus klieder er lekker in en maak je geen zorgen om hoe mooi het is.

3. Censureer jezelf niet
Wil jij tien pagina’s volschrijven over je nieuwe sokken (wat overigens best heel creatief zou zijn!) of een hele pagina vullen met alleen de letter p? Ga je gang. Hou jezelf niet tegen. Schrijf al je rare gedachtes en bizarre dromen op als je daar zin in hebt. Er zijn dingen die je niet tegen anderen zou durven zeggen, maar het leuke van een notitieboekje is dat het in principe alleen van jou is. Je schrijft niet voor publiek, dus vul het gewoon met wat je wilt.

4. Ter verlengde van het vorige punt: er is geen verkeerde manier om dit te doen.
Veel mensen stoppen met het bijhouden van een boekje omdat ze denken dat ze elke dag horen te schrijven of omdat ze het idee hebben dat er iets fout is aan de manier waarop ze een notitieboekje/dagboek bijhouden. Maar er zijn geen regels. Je hoeft niet elke dag te schrijven, je hoeft niet alleen maar filosofische reflecties op te schrijven of de beste ideeën te hebben. Je mag ook stickers plakken, foto’s natekenen, een ode aan je goudvis schrijven of zeuren over een puist. Het gaat om het plezier, en je zult merken dat het veel leuker wordt om dit te doen zodra je je niet meer druk maakt over hoe het ‘hoort’. Er hoort niks. Al verbrand je het ding, ga je gang. Het is van jou.

Bij mij begon het vullen van notitieboekjes een beetje per ongeluk, maar iedereen kan elk moment beginnen. Alles wat je nodig hebt is iets om de pagina’s mee te vol te kliederen en de tijd om dat te doen. Dus, als je zin hebt, ga gewoon aan de slag! Voor je het weet, kun je al die notitieboekjes nergens meer kwijt.

15 gedachtes over “Notitieboekjes bijhouden voor dummies

  1. Nr 2 is ook een goede tip hahaha.
    Ik gebruikte notitie boekjes altijd voor inspiratie dingetjes, maar sinds de smartphone bleef m’n schrift leeg. Veel minder gezellig en creatief, maar voor m’n nodige overzicht wel weer beter :p

  2. Ik heb boekkkken vol met smsjes die ik heb gekregen… Ik heb ze van ik denk mijn 16e-20e allemaal opgeschreven. Zo leuk om terug te lezen! Tegenwoordig niet te doen natuurlijk met al de communicatie de hele dag door…

  3. Gave post, Nicole! Altijd leuk om over notitieboekjes te lezen. =) Het maakt inderdaad geen reet uit wat je schrijft. Zolang het schrijven zelf maar fijn is. En wat die boekjes en de pennen betreft: Pennen die ik ergens vind, vind ik altijd fijner om mee te schrijven dan zo’n speciaal gekochte pen. Wie weet wat er allemaal met zo’n pen is gebeurd voor ik hem meenam bij mijn vader, oom of voor ik hem ergens vond in een lokaal op school?

Geef een reactie

