Onverstaanbaar

Vandaag was ik aan het kliederen op een heel groot vel. Ik plakte er stickers op en tekende onder andere een zee, een UFO, een boom met bloedrode aderen, sterren, een zwart-wit gestreepte pyramide met stralen er omheen, een tevreden donderwolk en een kubus. Ik zei tegen Lotte dat het een zelfportret was, en ze vroeg me of ik wilde uitleggen waar alles voor stond.

Hoe duidelijk het in mijn hoofd was, ik kon het niet uitleggen. Het was alsof de taal in mijn hoofd de grammatica van het Nederlands oversteeg. “De zee is gewoon de zee, het is mij, weet je wel, oké, alles is mij op dit vel, maar dit is de zee!” Tot zover mijn retorische kunsten.

Ik ben nogal een vaag persoon. De dingen die zich in me afspelen, zijn vaak niet goed te vertalen naar de buitenwereld. Dat zorgt voor behoorlijk wat verwarring en miscommunicatie, niet alleen wanneer ik mijn lichtelijk zorgelijke ‘zelfportretten’ toon aan een vriendin, maar ook in het alledaagse leven. Probeer maar een sollicitatiegesprek te doen wanneer het er in je hoofd uitziet alsof je een zesjarige een uur alleen hebt gelaten met verf, glitters en tomatensaus.

Gelukkig is het goed leven met deze conditie na het observeren van mensen die geen last lijken te hebben van een onvertaalbaar brein en het uitzoeken van geduldige vrienden. Godzijdank bestaan er in de moderne tijd bovendien genoeg technologische snufjes waar ik eindeloos mijn teksten mee kan bijschaven.

Het enige op mijn tekening wat ik echt kon uitleggen was overigens de UFO. Je kunt het wel raden: soms ben ik net een alien.

4 gedachtes over “Onverstaanbaar

  1. Eigenlijk is dat ook al een kunst, om jezelf te kunnen vertalen in symboliek. Het feit dat jij dingen kunt tekenen die op het eerste gezicht niks weg hebben van een zelfportret, maar die je wel kunt relateren aan jezelf, is een vaardigheid die veel mensen niet automatisch bezitten. Je drukt jezelf uit, maar uitleggen wat alles dan precies voor je betekent is ook gewoon lastig, net zoals het uitleggen van je eigen gevoelens en gedachten.

Geef een reactie

