Ik studeerde af en toen werden sommige dingen best kut

Hoi, ik ben na drieduizend jaar niet bloggen uit de dood opgestaan om te zeggen dat afgestudeerd zijn best wel terrifying is. Ik kan niet meer zeggen dat ik iets ga doen “als ik later groot ben”. Ik bén al groot. Dat ik vorige week nog Oreo’s in cakebeslag doopte en dat mijn avondeten noemde, is irrelevant. Ik moet nu carrière maken, nadenken over hoe ik mijn huur betaal zonder hulp van de overheid (de ultieme suikeroom), en naar bed gaan op een redelijk tijdstip omdat ik het anders niet trek om de volgende dag mijn kantoordag vol te maken.

Ook zo iets. Een kantoorbaan. Ik weet nog dat ik vroeger met mijn hippiehoofd claimde dat ik noooooit een kantoorbaan zou hebben. Van 9 tot 5 achter een computer zitten? Dat klinkt als de hel! Jongens, ik ben toch een veel vrijere geest dan dat?
Maar je snapt het, ik zit momenteel op een kantoor en mijn werkdag duurt van 9 tot 5. En stiekem, soms, dan betrap ik mezelf erop dat ik het leuk vind, en dan ben ik bang dat ik ooit iets ga snappen van de hypotheekrenteaftrek en andere enge Volwassen Concepten.

Ondertussen dringen alle dromen die ik had voor “later” en “als ik dan écht helemaal vrij ben” zich aan me op. Vroeger – zie je, ik begin nu al over vroeger, alsof ik een of andere bejaarde ben die terugdenkt aan de oorlog – dacht ik namelijk dat als je klaar bent met studeren, je 1) vol zelfvertrouwen zit, 2) compleet voorbereid bent op alles wat het leven naar je gooit, en 3) volledige en ultieme vrijheid hebt om te doen wat je wilt. Ha. Ha. Ha. Nee dus. Ik ben nog steeds die kneus die over haar woorden struikelt als ze nerveus is (oftewel: altijd) en die ongeveer net zoveel levenswijsheid heeft als een pinda. Daarnaast blijkt dat je overal geld voor nodig hebt. Oh, je wilde reizen na je studie? Een jaar in een boomhut wonen om je roman te schrijven? Een website oprichten waarop je zelfgemaakte houten egeltjes verkoopt? Sterkte ermee, want je hebt al je spaargeld uitgegeven omdat je wilde “genieten van je studietijd”. En nu krijg je geen vaste baan, nee, je moet gewoon stage lopen en hopen dat je deze maand genoeg sneetjes brood overhoudt. Deal maar met die momenten dat je midden in de nacht wakker wordt en denkt WAT IS MIJN LEVEN??

Natuurlijk is het niet allemaal slecht. Dat ben ik verplicht om te zeggen zodat mensen zich geen zorgen gaan maken om me. Maar eerlijk, ik ben best tevreden. Hoewel het openingsliedje van Friends steeds meer mijn leven beschrijft, weet ik wel wat belangrijk is voor me. Carrière maken en stinkend rijk worden, interesseert me niet zo. Maar mijn vrienden, sport, en creatieve uitlaatkleppen zijn me veel waardevoller dan het papiertje dat ik op zak heb (ik noem het dikwijls mijn “placemat”) of de ondertitel die ik op LinkedIn kan zetten. Fuck, ik bén gewoon het openingsliedje van Friends. Zolang ik Ross niet ben, vind ik het best.

4 gedachtes over “Ik studeerde af en toen werden sommige dingen best kut

Geef een reactie

